IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren” | RetailDetail

IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren”

IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren”

Het Finse IndoorAtlas heeft een systeem ontwikkeld dat moet toestaan om ook in gebouwen te navigeren met behulp van magnetische velden. Die technologie zou zelfs gebruikt kunnen worden door retailers om heel eenvoudig winkelspecifieke apps te maken voor hun klanten.

Magnetische vingerafdruk

Het was de Fin Janne Haverinen, CEO en oprichter van IndoorAtlas, die in de jaren 1990 de mogelijkheden van magnetische velden in gebouwen ontdekte. Bij een onderzoek ontdekte hij dat elk gebouw zijn eigen specifieke magnetische 'vingerafdruk' heeft. Met dat idee ging hij aan de slag om IndoorAtlas te creëren.

 

Door gebruik te maken van wat hij zelf de 'GPS van de natuur' noemt, kon hij een GPS creëren die zelfs binnen in gebouwen accuraat werkt en waarvoor enkel een smartphone nodig is, die zelfs geen verbinding moet hebben met een netwerk. Hij moet enkel beschikken over een kompas en een magnetometer, twee zaken die tegenwoordig vrijwel standaard zijn.

 

IndoorAtlas gebruikt eigenlijk het systeem dat dieren die lange afstanden afleggen, zoals schildpadden en walvissen, gebruiken. Ook zij laten zich immers gidsen door magnetische velden.

 

Reclame over nabije producten

Het grote voordeel aan IndoorAtlas is dat het geen extra infrastructuur vraagt, waardoor het heel eenvoudig is voor retailers om te gebruiken voor eigen doeleinden. Het duurt slechts enkele uren om een winkel volledig in kaart te brengen, waarna klanten via een app bijvoorbeeld geholpen kunnen worden om producten te vinden in een winkel.


Ook kan er geadverteerd worden op basis van producten die in de buurt zijn. Zit een klant in een winkel en loopt hij voorbij de wijnsectie, dan zou hij dus een bericht over die ene wijn die in promotie staat kunnen ontvangen.

 

Eerder dit jaar werkte IndoorAtlas al samen met de Finse kruidenierswinkelketen Fonella. Die bouwde een app die klanten hielp producten te vinden en die ook relevante reclame gaf voor nabije producten. De app stond standaard geïnstalleerd op iPads die waren bevestigd aan winkelkarretjes.

 

Wibe Wagemans, hoofd van IndoorAtlas in de VS, is alvast dolenthousiast over de adverteermogelijkheden en noemt het zelfs de "heilige graal van het adverteren". Hij zei aan FastCompany.com dat er een grote kans is dat in de toekomst grote bedrijven veel geld zullen spenderen aan 'indoor advertising'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.