IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren” | RetailDetail

IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren”

IndoorAtlas op zoek naar “heilige graal van het adverteren”

Het Finse IndoorAtlas heeft een systeem ontwikkeld dat moet toestaan om ook in gebouwen te navigeren met behulp van magnetische velden. Die technologie zou zelfs gebruikt kunnen worden door retailers om heel eenvoudig winkelspecifieke apps te maken voor hun klanten.

Magnetische vingerafdruk

Het was de Fin Janne Haverinen, CEO en oprichter van IndoorAtlas, die in de jaren 1990 de mogelijkheden van magnetische velden in gebouwen ontdekte. Bij een onderzoek ontdekte hij dat elk gebouw zijn eigen specifieke magnetische 'vingerafdruk' heeft. Met dat idee ging hij aan de slag om IndoorAtlas te creëren.

 

Door gebruik te maken van wat hij zelf de 'GPS van de natuur' noemt, kon hij een GPS creëren die zelfs binnen in gebouwen accuraat werkt en waarvoor enkel een smartphone nodig is, die zelfs geen verbinding moet hebben met een netwerk. Hij moet enkel beschikken over een kompas en een magnetometer, twee zaken die tegenwoordig vrijwel standaard zijn.

 

IndoorAtlas gebruikt eigenlijk het systeem dat dieren die lange afstanden afleggen, zoals schildpadden en walvissen, gebruiken. Ook zij laten zich immers gidsen door magnetische velden.

 

Reclame over nabije producten

Het grote voordeel aan IndoorAtlas is dat het geen extra infrastructuur vraagt, waardoor het heel eenvoudig is voor retailers om te gebruiken voor eigen doeleinden. Het duurt slechts enkele uren om een winkel volledig in kaart te brengen, waarna klanten via een app bijvoorbeeld geholpen kunnen worden om producten te vinden in een winkel.


Ook kan er geadverteerd worden op basis van producten die in de buurt zijn. Zit een klant in een winkel en loopt hij voorbij de wijnsectie, dan zou hij dus een bericht over die ene wijn die in promotie staat kunnen ontvangen.

 

Eerder dit jaar werkte IndoorAtlas al samen met de Finse kruidenierswinkelketen Fonella. Die bouwde een app die klanten hielp producten te vinden en die ook relevante reclame gaf voor nabije producten. De app stond standaard geïnstalleerd op iPads die waren bevestigd aan winkelkarretjes.

 

Wibe Wagemans, hoofd van IndoorAtlas in de VS, is alvast dolenthousiast over de adverteermogelijkheden en noemt het zelfs de "heilige graal van het adverteren". Hij zei aan FastCompany.com dat er een grote kans is dat in de toekomst grote bedrijven veel geld zullen spenderen aan 'indoor advertising'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.