Interesse voor Hema aan de magere kant

Interesse voor Hema aan de magere kant

Interesse voor Hema aan de magere kant
Shutterstock

Het lijkt niet zo goed te vlotten met de verkoop van de Nederlandse winkelketen Hema. Volgens zakenkrant FD zouden er twee, hooguit drie bieders zijn: stuk voor stuk investeringsmaatschappijen, niet één strategische partner.

 

“Vrijblijvende biedingen”

Vorige vrijdag liep de eerste biedingsronde in het verkoopproces van Hema af. Volgens de Nederlandse zakenkrant FD zou de Nederlandse investeringsmaatschappij Gilde Buy Out Partners samen met private-equityhuis Alpinvest (de vorige eigenaar van brillenketen Hans Anders) een vrijblijvend bod hebben uitgebracht op de keten die zo'n 700 winkels telt in zeven landen. Naar verluidt heeft ook een Britse investeerder, Clayton Dubilier & Rice, een indicatief bod uitgebracht. Mogelijk is er ook nog een derde bieder, ook al uit het buitenland.

 

“Daarmee is de belangstelling voor Hema mager”, schrijft de zakenkrant. “Er heeft zich geen enkele strategische koper gemeld, dat wil zeggen een bedrijf uit dezelfde sector. Andere financiële partijen met interesse, waaronder Advent, PAI, Towerbrook en het Nederlandse HAL, zijn afgehaakt. Van Advent en PAI werd verwacht dat zij ook zouden bieden.”

 

Welke biedingen op tafel liggen, is niet bekend. Het Britse Lion Capital, dat Hema in 2007 kocht, zou hopen op minstens één miljard euro. Al vinden nogal wat waarnemers dat “aan de hoge kant”, al zeker in de wetenschap dat de winkelketen pas het voorbije kwartaal voor het eerst in vijf jaar weer nettowinst liet optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.