Interesse voor Hema aan de magere kant

Interesse voor Hema aan de magere kant

Interesse voor Hema aan de magere kant
Shutterstock

Het lijkt niet zo goed te vlotten met de verkoop van de Nederlandse winkelketen Hema. Volgens zakenkrant FD zouden er twee, hooguit drie bieders zijn: stuk voor stuk investeringsmaatschappijen, niet één strategische partner.

 

“Vrijblijvende biedingen”

Vorige vrijdag liep de eerste biedingsronde in het verkoopproces van Hema af. Volgens de Nederlandse zakenkrant FD zou de Nederlandse investeringsmaatschappij Gilde Buy Out Partners samen met private-equityhuis Alpinvest (de vorige eigenaar van brillenketen Hans Anders) een vrijblijvend bod hebben uitgebracht op de keten die zo'n 700 winkels telt in zeven landen. Naar verluidt heeft ook een Britse investeerder, Clayton Dubilier & Rice, een indicatief bod uitgebracht. Mogelijk is er ook nog een derde bieder, ook al uit het buitenland.

 

“Daarmee is de belangstelling voor Hema mager”, schrijft de zakenkrant. “Er heeft zich geen enkele strategische koper gemeld, dat wil zeggen een bedrijf uit dezelfde sector. Andere financiële partijen met interesse, waaronder Advent, PAI, Towerbrook en het Nederlandse HAL, zijn afgehaakt. Van Advent en PAI werd verwacht dat zij ook zouden bieden.”

 

Welke biedingen op tafel liggen, is niet bekend. Het Britse Lion Capital, dat Hema in 2007 kocht, zou hopen op minstens één miljard euro. Al vinden nogal wat waarnemers dat “aan de hoge kant”, al zeker in de wetenschap dat de winkelketen pas het voorbije kwartaal voor het eerst in vijf jaar weer nettowinst liet optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.