Internationale distributeurs woest over "xenofobe" Poolse taks | RetailDetail

Internationale distributeurs woest over "xenofobe" Poolse taks

Internationale distributeurs woest over "xenofobe" Poolse taks

“Discriminerend” en “xenofoob”: zo omschrijven de grote internationale distributeurs de nieuwe taks die de conservatieve regering in Polen deze week goedkeurde en die de grote supermarktketens vanaf 1 augustus moeten ophoesten.

Progressieve belastingvoet

Polen gaat vanaf 1 augustus de omzetten die supermarkten in het land genereren extra belasten volgens een progressief tarief: distributeurs die meer dan 170 miljoen zloty (38,3 miljoen euro) genereren, moeten een taks van 1,4% ophoesten. Onder dat bedrag bedraagt de taks 0,8%. Bedrijven die minder dan 17 miljoen zloty (3,8 miljoen euro) draaien, zijn vrijgesteld. Dat heeft de regering deze week beslist.

 

De 'supermarkttaks' - zoals de nieuwe belasting intussen al wordt genoemd - moet “gelijke rechten en gelijke kansen garanderen voor de kleine Poolse handelaars tegenover de grote spelers”, zegt de Poolse eerste-minister Beata Szydlo, die daarmee toegeeft dat de taks vooral de grote distributeurs zal treffen. Distributeurs die ‑ toeval of niet ‑ bijna allemaal buitenlandse spelers zijn.

 

“Economische xenofobie”

“Wij zijn tegen dit discriminerende project”, zegt Maria Andrzej Falinski, voorzitter van de beroepsfederatie POHiD, de Poolse tegenhanger van ‘ons’ Comeos. POHiD vertegenwoordigt onder meer de Franse groepen Auchan, Carrefour, Castorama en E. Leclerc, de Duitse distributeurs Kaufland, Lidl en Metro alsook het Portugese Jeronimo Martins en het Britse Tesco.

 

De POHiD is van plan “alle juridische en institutionele middelen" aan te wenden om deze nieuwe fiscale maatregel te bestrijden die ‑ zo stelt Falinski bij het Franse persbureau AFP ‑ getuigt van “economische xenofobie” tegenover een sector die in Polen vijftig miljard euro heeft geïnvesteerd en werk biedt aan ongeveer 200.000 mensen.

 

Plannen voor de taks lokten eerder al fel protest uit, waarop de regering een aantal uitzonderingen in de wet inschreef. Zo zijn onder meer webwinkels en bepaalde producten (waaronder geneesmiddelen en sommige voedingswaren) vrijgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

Back to top