Internationale distributeurs woest over "xenofobe" Poolse taks

Internationale distributeurs woest over "xenofobe" Poolse taks

“Discriminerend” en “xenofoob”: zo omschrijven de grote internationale distributeurs de nieuwe taks die de conservatieve regering in Polen deze week goedkeurde en die de grote supermarktketens vanaf 1 augustus moeten ophoesten.

Progressieve belastingvoet

Polen gaat vanaf 1 augustus de omzetten die supermarkten in het land genereren extra belasten volgens een progressief tarief: distributeurs die meer dan 170 miljoen zloty (38,3 miljoen euro) genereren, moeten een taks van 1,4% ophoesten. Onder dat bedrag bedraagt de taks 0,8%. Bedrijven die minder dan 17 miljoen zloty (3,8 miljoen euro) draaien, zijn vrijgesteld. Dat heeft de regering deze week beslist.

 

De 'supermarkttaks' - zoals de nieuwe belasting intussen al wordt genoemd - moet “gelijke rechten en gelijke kansen garanderen voor de kleine Poolse handelaars tegenover de grote spelers”, zegt de Poolse eerste-minister Beata Szydlo, die daarmee toegeeft dat de taks vooral de grote distributeurs zal treffen. Distributeurs die ‑ toeval of niet ‑ bijna allemaal buitenlandse spelers zijn.

 

“Economische xenofobie”

“Wij zijn tegen dit discriminerende project”, zegt Maria Andrzej Falinski, voorzitter van de beroepsfederatie POHiD, de Poolse tegenhanger van ‘ons’ Comeos. POHiD vertegenwoordigt onder meer de Franse groepen Auchan, Carrefour, Castorama en E. Leclerc, de Duitse distributeurs Kaufland, Lidl en Metro alsook het Portugese Jeronimo Martins en het Britse Tesco.

 

De POHiD is van plan “alle juridische en institutionele middelen" aan te wenden om deze nieuwe fiscale maatregel te bestrijden die ‑ zo stelt Falinski bij het Franse persbureau AFP ‑ getuigt van “economische xenofobie” tegenover een sector die in Polen vijftig miljard euro heeft geïnvesteerd en werk biedt aan ongeveer 200.000 mensen.

 

Plannen voor de taks lokten eerder al fel protest uit, waarop de regering een aantal uitzonderingen in de wet inschreef. Zo zijn onder meer webwinkels en bepaalde producten (waaronder geneesmiddelen en sommige voedingswaren) vrijgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Back to top