JD.com bergt Europese ambities (voorlopig) op

De Chinese e-tailer JD.com moet herstructureren om het vertrouwen van beleggers terug te winnen. Daarbij komen ook de Europese expansieplannen in het gedrang: de opening van een kantoor in Duitsland staat op de helling.

 

Veranderingen het hoofd bieden

Het gaat niet zo goed met internetreus JD.com: het bedrijf is het afgelopen halfjaar meer dan 40% van zijn waardering op de beurs kwijtgespeeld. Beleggers verloren hun geloof in het aandeel nadat oprichter en meerderheidsaandeelhouder Richard Liu (ook bekend als Liu Qiangdong) in de Verenigde Staten door een vrouw beschuldigd werd van verkrachting – een beschuldiging die overigens niet leidde tot een formele aanklacht, wegens gebrek aan bewijs. Bovendien vertraagt de groei op de Chinese markt en neemt de concurrentie toe.

 

Om het vertrouwen van de markt terug te winnen, kondigde het bedrijf daarop een grote herstructurering aan, waarbij JD Mall (het belangrijkste onderdeel van het concern) wordt opgesplitst in drie divisies. Ook koopt JD.com eigen aandelen in, om zo naar eigen zeggen beter gewapend te zijn om de enorme veranderingen in de e-commercesector het hoofd te bieden. Wellicht is het echter ook een manier om de markten duidelijk te maken dat het bedrijf niet afhankelijk is van één man. De nieuwe divisies rapporteren namelijk aan CEO Xu Lei.

 

Het herstructureringsprogramma heeft ook gevolgen in Europa: in juli vorig jaar kondigde Liu nog aan dat hij ook de Europese concurrentie zou aangaan met Amazon en Alibaba. Een kantoor in Duitsland en een logistieke hub in Frankrijk stonden op het programma, maar nu lijken die plannen minstens vertraging op te lopen. Het is erg onduidelijk of het kantoor in Duitsland überhaupt zal openen. Aan het Handelsblatt verklaart een woordvoerder dat er nog niets concreet is en dat verder nieuws pas in februari mag verwacht worden.

 

JD.com is de tweede e-commercespeler in China, na Alibaba. Onder de aandeelhouders bevinden zich Walmart, Google en Tencent.