Jo Vanmeirhaeghe en Jorg Snoeck: “Naar buiten komen verrijkt zo je cultuur” | RetailDetail

Jo Vanmeirhaeghe en Jorg Snoeck: “Naar buiten komen verrijkt zo je cultuur”

Jo Vanmeirhaeghe en Jorg Snoeck: “Naar buiten komen verrijkt zo je cultuur”

Op 28 november gaat ondertussen al voor de derde keer de RetailDetail Night door. Wat begon als een poging om de Belgische retail bijeen te brengen, is op die korte tijd al verworden tot een jaarlijkse traditie die van de retailwereld een heuse gemeenschap maakt, observeren organisatoren Jorg Snoeck van RetailDetail en Jo Vanmeirhaeghe van Retail Forum Belgium niet zonder trots.

In stijgende lijn

RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck: “Gegroeid uit de samenwerking met Retail Forum Belgium is de RetailDetail Night al elk jaar groter geworden. Meer dan 800 topprofessionals uit de retail- en FMCG-wereld woonden de eerste editie bij, vorig jaar waren dat er al zoveel meer dat we de inschrijvingen een week eerder hebben moeten afsluiten omdat de totale capaciteit van San Marco Village overschreden zou worden.”

 

“Dat doet ontzettend veel plezier en toont ook aan dat er een duidelijke behoefte is aan evenementen, waar de sector met elkaar in contact kan treden in een informele maar onderhoudende context. Die omgeving willen we bieden door zowel sterk op het netwerkaspect in te zetten – met een uitgebreid walking dinner – als op het inhoudelijke – met vijf voorprogramma’s, internationale gastsprekers en dit jaar zelfs vijf prijsuitreikingen.”

 

Eerste Belgische optreden AH-CEO Sander van der Laan

Als sprekers brengt RetailDetail dit jaar expert in retaildesign en professor Rodney Fitch en Sander van der Laan, de topman van ‘het Nederlandse gevaar’ Albert Heijn. “Het is het eerste Belgische publieke optreden van Sander van der Laan sinds zijn aanstelling als CEO van Albert Heijn. We zijn dan ook erg vereerd hem en de gereputeerde professor Rodney Fitch te mogen ontvangen.”

 

Ook medeorganisator Retail Forum Belgium toont zich opgetogen over wat de RetailDetail Night al heeft weten te realiseren. “De RetailDetail Night is vandaag hét retailgebeuren van het jaar, dat staat onomstotelijk vast. Het evenement is erin geslaagd ‘incontournable’ te worden en het wordt ook elk jaar beter – qua organisatie, qua sprekers en qua opkomst”, aldus algemeen secretaris Jo Vanmeirhaeghe.

 

Vanmeirhaeghe gelooft dan ook dat het evenement nog een mooie toekomst in het verschiet heeft. “RetailDetail slaagt erin bruggen te slaan waar dat anders niet lukt. Wel is het daarom belangrijk de eigenheid te bewaren en de retail centraal te blijven stellen.”

 

“Retailers, verval niet in navelstaarderij”

Want die retail, die moet volgens de RFB-secretaris opletten om door de crisis niet weer in zijn schulp te kruipen en te hervallen in navelstaarderij: “Het is logisch dat men in economisch moeilijkere tijden de reflex heeft zich wat terug te trekken en in eigen bord te kijken, maar België heeft op dat vlak nog een flinke weg af te leggen. In het buitenland is het voor retailers veel normaler om samen te komen in gespreksfora en dergelijke meer.”

 

Naar buiten komen verrijkt je cultuur, dus alstublieft – en dit is een oprechte oproep van mijn kant – verval niet in navelstaarderij en zoek inspiratie in de interactie met elkaar”, besluit Jo Vanmeirhaeghe vurig.

 

 

Klik hier voor meer inlichtingen en om in te schrijven voor de RetailDetail Night.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.