Joep Paternostre, oprichter van Makro België, op 83-jarige leeftijd overleden

Joep Paternostre, oprichter van Makro België, op 83-jarige leeftijd overleden

Joep Paternostre, de oprichter van de Belgische tak van cash&carry-keten Makro, is op woensdag 4 maart overleden in Malle. Paternostre werd 83.

Grondlegger cash&carry in België

Joep Paternostre werd in april 1931 geboren in Eindhoven en kwam in 1969 naar België om voor de Nederlandse SHV-groep, de toenmalige eigenaar van de Makro-formule, Makro België op te starten. De eerste vestiging opende de deuren in Deurne bij Antwerpen in april 1970.

 

In de vijf daaropvolgende jaren opende jaarlijks een nieuwe vestiging, wat het totaal op de zes vandaag nog steeds bestaande winkels bracht. Paternostre bouwde Makro België uit tot één van de succesvolste Makro-landen ter wereld, maar verliet op 60-jarige leeftijd Makro België om consultant te worden voor de SHV Holding. Daarbij werd hij onder meer lid van de raad van bestuur van Makro Azië.


Het cash&carry-systeem was bij de lancering nog ongezien in België. Paternostre werd dan ook bekroond met de titel Ridder van de Kroonorde van België voor het succes van Makro in ons land en voor het creëren van werkgelegenheid.

 

Joep Paternostre stond tijdens zijn loopbaan bij medewerkers, leveranciers, vakbonden en retailcollega's bekend als een zeer gewaardeerd persoon. Hij wordt begraven op zaterdag 7 maart in de Sint-Guibertuskerk in Schilde. Paternostre laat zijn zoon Bart, een schoondochter, twee kleinkinderen en zijn toegewijde levenspartner Christiane achter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top