Just Eat laat robots bestelling afleveren

Just Eat laat robots bestelling afleveren

Voedingsbezorgbedrijf Just Eat test de komende maanden in Londen robots om bestelde gerechten aan huis af te leveren bij de consument. De afleveringskosten bedragen 1 pond.

Openen met code

Het gaat om robots die werden ontwikkeld door het Estse bedrijf Starship Techonologies en die geschikt zijn voor korte verplaatsingen. Ze rijden tegen wandelsnelheid over het voetpad. De klant verwittigd op zijn smartphone als ze twee minuten van hun bestemming zijn en nogmaals als het toestel voor de deur staat. De klant kan het toestel vervolgens openen met de code die hij bij de bevestiging van zijn bestelling heeft gekregen.

 

Hoewel de robots zich autonoom verplaatsen, zullen ze toch worden opgevolgd door operators in Londen en Talinn. Als de robots voor een onverwachte hindernis staat, kunnen die de controle over het toestel overnemen.

 

In een eerste testfase zal Just Eat zes robots inzetten. De bestelapp zal daarvoor samenwerken met een aantal geselecteerde restaurants. Later dit jaar zal het aantal robtos worden opgevoerd. Just Eat telt meer dan 14 miljoen actieve gebruikers in Europa, die hun bestellingen via de app bij 64.000 afhaalbedrijven plaatsen.

 

Geen vrees voor diefstal

Just Eat is trouwens niet de enige die de robots gaat uittesten: ook de Londense voedingsleverancier Pronto, de Duitse distributeur Metro en pakjesdienst Hermes hebben dergelijke projecten lopen.


Starship Technologies testte de toestellen trouwens al zelf uit in Londen, Berlijn en Tallinn, waar ze de voorbije negen maanden al meer dan 8.000 km aflegden en daarbij probleemloos meer dan 400.000 mensen kruisten. Bevreesd voor diefstal van de toestellen zijn de initiatiefnemers niet: in regio's waar werd getest, schenken wandelaars er nog nauwelijks aandacht aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Back to top