Just Eat laat robots bestelling afleveren | RetailDetail

Just Eat laat robots bestelling afleveren

Just Eat laat robots bestelling afleveren

Voedingsbezorgbedrijf Just Eat test de komende maanden in Londen robots om bestelde gerechten aan huis af te leveren bij de consument. De afleveringskosten bedragen 1 pond.

Openen met code

Het gaat om robots die werden ontwikkeld door het Estse bedrijf Starship Techonologies en die geschikt zijn voor korte verplaatsingen. Ze rijden tegen wandelsnelheid over het voetpad. De klant verwittigd op zijn smartphone als ze twee minuten van hun bestemming zijn en nogmaals als het toestel voor de deur staat. De klant kan het toestel vervolgens openen met de code die hij bij de bevestiging van zijn bestelling heeft gekregen.

 

Hoewel de robots zich autonoom verplaatsen, zullen ze toch worden opgevolgd door operators in Londen en Talinn. Als de robots voor een onverwachte hindernis staat, kunnen die de controle over het toestel overnemen.

 

In een eerste testfase zal Just Eat zes robots inzetten. De bestelapp zal daarvoor samenwerken met een aantal geselecteerde restaurants. Later dit jaar zal het aantal robtos worden opgevoerd. Just Eat telt meer dan 14 miljoen actieve gebruikers in Europa, die hun bestellingen via de app bij 64.000 afhaalbedrijven plaatsen.

 

Geen vrees voor diefstal

Just Eat is trouwens niet de enige die de robots gaat uittesten: ook de Londense voedingsleverancier Pronto, de Duitse distributeur Metro en pakjesdienst Hermes hebben dergelijke projecten lopen.


Starship Technologies testte de toestellen trouwens al zelf uit in Londen, Berlijn en Tallinn, waar ze de voorbije negen maanden al meer dan 8.000 km aflegden en daarbij probleemloos meer dan 400.000 mensen kruisten. Bevreesd voor diefstal van de toestellen zijn de initiatiefnemers niet: in regio's waar werd getest, schenken wandelaars er nog nauwelijks aandacht aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top