Just Eat laat robots bestelling afleveren | RetailDetail

Just Eat laat robots bestelling afleveren

Just Eat laat robots bestelling afleveren

Voedingsbezorgbedrijf Just Eat test de komende maanden in Londen robots om bestelde gerechten aan huis af te leveren bij de consument. De afleveringskosten bedragen 1 pond.

Openen met code

Het gaat om robots die werden ontwikkeld door het Estse bedrijf Starship Techonologies en die geschikt zijn voor korte verplaatsingen. Ze rijden tegen wandelsnelheid over het voetpad. De klant verwittigd op zijn smartphone als ze twee minuten van hun bestemming zijn en nogmaals als het toestel voor de deur staat. De klant kan het toestel vervolgens openen met de code die hij bij de bevestiging van zijn bestelling heeft gekregen.

 

Hoewel de robots zich autonoom verplaatsen, zullen ze toch worden opgevolgd door operators in Londen en Talinn. Als de robots voor een onverwachte hindernis staat, kunnen die de controle over het toestel overnemen.

 

In een eerste testfase zal Just Eat zes robots inzetten. De bestelapp zal daarvoor samenwerken met een aantal geselecteerde restaurants. Later dit jaar zal het aantal robtos worden opgevoerd. Just Eat telt meer dan 14 miljoen actieve gebruikers in Europa, die hun bestellingen via de app bij 64.000 afhaalbedrijven plaatsen.

 

Geen vrees voor diefstal

Just Eat is trouwens niet de enige die de robots gaat uittesten: ook de Londense voedingsleverancier Pronto, de Duitse distributeur Metro en pakjesdienst Hermes hebben dergelijke projecten lopen.


Starship Technologies testte de toestellen trouwens al zelf uit in Londen, Berlijn en Tallinn, waar ze de voorbije negen maanden al meer dan 8.000 km aflegden en daarbij probleemloos meer dan 400.000 mensen kruisten. Bevreesd voor diefstal van de toestellen zijn de initiatiefnemers niet: in regio's waar werd getest, schenken wandelaars er nog nauwelijks aandacht aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.