Just Eat laat robots bestelling afleveren

Just Eat laat robots bestelling afleveren

Voedingsbezorgbedrijf Just Eat test de komende maanden in Londen robots om bestelde gerechten aan huis af te leveren bij de consument. De afleveringskosten bedragen 1 pond.

Openen met code

Het gaat om robots die werden ontwikkeld door het Estse bedrijf Starship Techonologies en die geschikt zijn voor korte verplaatsingen. Ze rijden tegen wandelsnelheid over het voetpad. De klant verwittigd op zijn smartphone als ze twee minuten van hun bestemming zijn en nogmaals als het toestel voor de deur staat. De klant kan het toestel vervolgens openen met de code die hij bij de bevestiging van zijn bestelling heeft gekregen.

 

Hoewel de robots zich autonoom verplaatsen, zullen ze toch worden opgevolgd door operators in Londen en Talinn. Als de robots voor een onverwachte hindernis staat, kunnen die de controle over het toestel overnemen.

 

In een eerste testfase zal Just Eat zes robots inzetten. De bestelapp zal daarvoor samenwerken met een aantal geselecteerde restaurants. Later dit jaar zal het aantal robtos worden opgevoerd. Just Eat telt meer dan 14 miljoen actieve gebruikers in Europa, die hun bestellingen via de app bij 64.000 afhaalbedrijven plaatsen.

 

Geen vrees voor diefstal

Just Eat is trouwens niet de enige die de robots gaat uittesten: ook de Londense voedingsleverancier Pronto, de Duitse distributeur Metro en pakjesdienst Hermes hebben dergelijke projecten lopen.


Starship Technologies testte de toestellen trouwens al zelf uit in Londen, Berlijn en Tallinn, waar ze de voorbije negen maanden al meer dan 8.000 km aflegden en daarbij probleemloos meer dan 400.000 mensen kruisten. Bevreesd voor diefstal van de toestellen zijn de initiatiefnemers niet: in regio's waar werd getest, schenken wandelaars er nog nauwelijks aandacht aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top