Just Eat laat robots bestelling afleveren

Just Eat laat robots bestelling afleveren

Voedingsbezorgbedrijf Just Eat test de komende maanden in Londen robots om bestelde gerechten aan huis af te leveren bij de consument. De afleveringskosten bedragen 1 pond.

Openen met code

Het gaat om robots die werden ontwikkeld door het Estse bedrijf Starship Techonologies en die geschikt zijn voor korte verplaatsingen. Ze rijden tegen wandelsnelheid over het voetpad. De klant verwittigd op zijn smartphone als ze twee minuten van hun bestemming zijn en nogmaals als het toestel voor de deur staat. De klant kan het toestel vervolgens openen met de code die hij bij de bevestiging van zijn bestelling heeft gekregen.

 

Hoewel de robots zich autonoom verplaatsen, zullen ze toch worden opgevolgd door operators in Londen en Talinn. Als de robots voor een onverwachte hindernis staat, kunnen die de controle over het toestel overnemen.

 

In een eerste testfase zal Just Eat zes robots inzetten. De bestelapp zal daarvoor samenwerken met een aantal geselecteerde restaurants. Later dit jaar zal het aantal robtos worden opgevoerd. Just Eat telt meer dan 14 miljoen actieve gebruikers in Europa, die hun bestellingen via de app bij 64.000 afhaalbedrijven plaatsen.

 

Geen vrees voor diefstal

Just Eat is trouwens niet de enige die de robots gaat uittesten: ook de Londense voedingsleverancier Pronto, de Duitse distributeur Metro en pakjesdienst Hermes hebben dergelijke projecten lopen.


Starship Technologies testte de toestellen trouwens al zelf uit in Londen, Berlijn en Tallinn, waar ze de voorbije negen maanden al meer dan 8.000 km aflegden en daarbij probleemloos meer dan 400.000 mensen kruisten. Bevreesd voor diefstal van de toestellen zijn de initiatiefnemers niet: in regio's waar werd getest, schenken wandelaars er nog nauwelijks aandacht aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top