KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn | RetailDetail

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn
Foto: hanohiki / Shutterstock.com

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

 

Verkopen is maar één element

KaDeTe (als meer dan vette knipoog naar het bekende KaDeWe of Kaufhaus des Westens heet dit initatief Kaufhaus des Testens: testwarenhuis) wordt de eerste winkel die alleen producten verkoopt die tot nu toe nog niet – of amper – te vinden zijn in retail of groothandel. Jonge merkproducenten mogen er hun waren verkopen, in alle mogelijke sectoren. Zo hebben al meer dan 200 innovatieve foodproducenten zich aangemeld. Verkopen is echter maar één van de elementen: het is een marktplaats die tegelijkertijd ook marktonderzoek biedt. 

 

“We kwamen op het idee om niet alleen een winkel toegespitst op nieuw producten te starten, maar ook startups te helpen met marktonderzoek om belangrijke inzichten te krijgen in hun producten, zodat ze geloofwaardigheid opbouwen voor investeerders- of inkooponderhandelingen”, zeggen oprichters Franziska Schetter en Ola Klöckner, die zelf de natuurlijke energiedrank Matcha You op de markt brachten. Uit hun eigen ervaringen met het “harde werk” om hun drankje in de winkelrekken en cafés te krijgen, groeide het idee voor KaDeTe.

 

Startupnetwerk voor de retail

KaDeTe opent op 17 maart in het winkelcentrum Wilmersdorfer Arcaden. Vergelijkbaar met het fysieke magazineconcept STORY in New York, bouwt KaDeTe eigenlijk netwerken en linkt het bedrijven aan elkaar door op drie doelgroepen te mikken. Consumenten kunnen er nieuwe, innovatieve producten uitproberen en kopen, terwijl ze zo meewerken aan levensecht marktonderzoek voor de startups. Inkopers krijgen dan weer toegang tot de verkoopcijfers en marktonderzoeksinzichten om gefundeerd de juiste producten te kiezen voor hun winkels. De startups krijgen de kans om de consument te bereiken én om opgepikt te worden door inkopers en investeerders.

 

Als startupnetwerk blijft KaDeTe ook steeds op zoek naar nieuwe partners. Zo sloot ProSiebenSat.1 Accelerator zich onlangs aan, het investeringsvehikel van de Duitse televisiegroep dat startups ondersteunt met media- en reclamecampagnes. KaDeTe sluit niet uit op termijn zelf ook een incubator te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.