Karstadt wil het warenhuis heruitvinden | RetailDetail

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel
Foto: Binder Medienagentur / Shutterstock.com

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

 

Warenhuizen worden netwerk-marktplaatsen

De Karstadt op Berlijn-Tegel opent in 2019 de deuren en moet de maatstaf voor de warenhuizen van de toekomst worden, vertelde Karstadt-CEO Stephan Fanderl bij de eerstesteenlegging. Het aanbod in de Karstadt-warenhuizen zal in de toekomst verschillen per locatie: de winkels worden meer marktplaatsen, waar online en offline aanbod naadloos in elkaar moeten overlopen. 

 

“Ons winkelmodel gaat er behoorlijk anders uitzien in Berlijn-Tegel, omdat we er de unieke winkelervaring van een netwerk-marktplaats creëren: het productassortiment wordt individueel afgestemd op maat van de locatie, waar het aanbod items op de winkelvloer en online zo dicht mogelijk met elkaar mee groeien”, aldus Fanderl. Dat betekent dat klanten niet alleen het fysieke contact met de producten op de winkelvloer zullen hebben, maar er ook toegang krijgen tot het “hele productuniversum van Karstad en veel van zijn partners” - online dan welteverstaan. Er komen dan ook gratis afhaalpunten in de nieuwe vestiging van zo’n 9.000 m².

 

“Alles wat we over digitaal hebben geleerd”

“In Berlijn-Tegel brengen we alles wat we al hebben geleerd en geprobeerd in het domein van de digitale wereld samen. Bijzonder is hier dat we de winkel er precies aan kunnen aanpassen”, zegt Fanderl nog.

 

In oktober opent Karstadt trouwens nog een nieuwe vestiging in het zuiden van Berlijn. Ook dit wordt een zogezegde netwerk-marktplaats van 7.900 m² verkoopoppervlakte, verdeeld over drie verdiepingen, in de Gropius Passagen. Met de twee nieuwe warenhuizen erbij komt de teller voor Karstadt in Berlijn op zeven te staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.