Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij

Kijkshop probeert doorstart met KijkBijMij
Wikimedia

Warenhuisformule Kijkshop ging begin dit jaar over de kop, maar het Zweedse moederbedrijf TheOne wil het bedrijf met zijn consumentenplatform KijkBijMij nog een bescheiden doorstart geven. 

 

Koopadvies op commissie

Winkelketen Kijkshop lanceerde in september vorig jaar nog Tone, een online platform waarop consumenten elkaar advies kunnen geven over de online aankoop van producten. Eind oktober ging ook de bijhorende app KijkBijMij de ether in, maar de reddingsoperatie van de al langer kwakkelende Kijkshop kwam te laat: begin dit jaar viel het doek over de formule, waarbij zeventig winkels de deuren sloten en vierhonderd werknemers hun baan verloren.

 

Het telecomassortiment van Kijkshop werd vervolgens volledig overgenomen door Op=Op Voordeelshop, maar voor de KijkBijMij-app ziet de Zweedse eigenaar van het ter ziele gegane Kijkshop nog wél een toekomst. Via dat consumentenplatform kunnen particulieren elkaar koopadvies geven in ruil voor een commissie die aangesloten winkels betalen wanneer er via het platform een aankoop wordt gedaan. 

 

Schadeclaims

TheOne laat weten dat enkele van de 400 voormalige Kijkshopmedewerkers opnieuw aan de slag gaan bij KijkBijMij en er mogelijk ook weer fysieke winkels zullen komen. Daarmee zou het bedrijf weer aanknopen met de oorspronkelijke vitrineformule waarvoor Kijkshop al 45 jaar bekendstaat: klanten konden jarenlang sparen voor de voornamelijk elektronische artikelen, die te bekijken waren in winkelvitrines.

 

Via het platform zullen gedupeerde Kijkshop-klanten, die hun producten na het faillissement niet geleverd kregen, ook een schadeclaim kunnen indienen. Die wordt na goedkeuring dan verzilverd in de vorm van een shoptegoed bij KijkBijMij. "Een slim staaltje marketing," noemt retaildeskundige Paul Moers die actie: "Zo maken mensen meteen ook kennis met het nieuwe concept."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.