Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Samenwerken met andere ketens

Het nieuwe online platform Tone, waar klanten elkaar onderling advies kunnen geven over producten en bij aankopen, moet er volgende maand al komen. Het is een idee van Zweedse directeur van Kijkshop, Björn Serving, die zo hoopt Kijkshop uit het slop te halen. Vorig jaar moest het bedrijf al twintig verlieslatende winkels sluiten.

 

Om terug op het juiste spoor te komen wil Serving dus de klant mee betrekken in het verhaal, dankzij crowdfunding, maar ook met commissies. Doet een consument immers een aankoop op basis van advies van een andere gebruiker, dan krijgt die 5% van het aankoopbedrag.

 

100.000 klanten

Daarnaast moet het niet enkel dienen voor producten van Kijkshop, maar wordt er ook werk gemaakt van samenwerkingen met andere ketens. Het doel van Serving is om binnen twee jaar minstens zeven andere partijen aan Tone te verbinden. Serving wil immers vooral geld verdienen aan Tone door de commissie die aangesloten winkels betalen wanneer er via Tone een aankoop wordt gedaan. Momenteel zouden er al gesprekken worden gevoerd met een Duitse en een Zweedse keten.

 

Kijkshop mikt dit jaar nog op 100.000 klanten via Tone en commissie die in totaal kan oplopen tot 850.000 euro. Voorlopig vervangt Tone ook niet de stenen winkels van Kijkshop, waarvan er momenteel nog 67 zijn.

Tags: