Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada

Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada
Shutterstock

Zowel Kinnevik als Rocket Internet doen hun laatste aandelen in het Aziatische Lazada van de hand. Allebei verkopen ze hun aandelen aan het Chinese Alibaba, dat zo in één klap nog eens 12,4% van het bedrijf in handen krijgt.

Veelvoud investering

Kinnevik had tot nu toe nog 3,6% van de aandelen van Lazada in handen, nadat het in april van vorig jaar ook al een pakket aandelen had verkocht. Ook toen was Alibaba de overnemer. Het Chinese bedrijf telt 115 miljoen dollar (102 miljoen euro) neer voor de aandelen. Kinnevik verkocht begin deze maand ook al zijn laatste aandelen in Rocket Internet, de oprichter van Lazada.

 

Rocket Internet van zijn kant had nog 8,8% van de aandelen in handen en krijgt nu 276 miljoen dollar (245 miljoen euro) voor de overname. De waarde van Lazada wordt zo op 3,15 miljard dollar (2,8 miljard euro) geplaatst. Alles samen krijgt Rocket Internet zo twintig keer meer terug dan zijn oorspronkelijke investering van 18 miljoen euro.

 

Nieuwe groeimarkt

Alibaba heeft ook nog met een aantal andere aandeelhouders een deal gemaakt en zal alles samen een miljard dollar (900 miljoen euro) neertellen om zijn aandeel in Lazada op te trekken van 51% naar 83%. In april van vorig jaar had het ook al voor een miljard dollar aan aandelen gekocht. Nu legt het dus evenveel geld neer voor minder aandelen, wat aantoont dat de waarde van Lazada het voorbije jaar fors is gestegen.

 

Lazada werd in 2012 opgericht door Rocket Internet en verkoopt in zes landen in Zuidoost-Azië. Met de aankoop van de aandelen investeert Alibaba zo in een markt die analisten tippen als de volgende grote groeimarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top