Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada | RetailDetail

Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada

Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada
Shutterstock

Zowel Kinnevik als Rocket Internet doen hun laatste aandelen in het Aziatische Lazada van de hand. Allebei verkopen ze hun aandelen aan het Chinese Alibaba, dat zo in één klap nog eens 12,4% van het bedrijf in handen krijgt.

Veelvoud investering

Kinnevik had tot nu toe nog 3,6% van de aandelen van Lazada in handen, nadat het in april van vorig jaar ook al een pakket aandelen had verkocht. Ook toen was Alibaba de overnemer. Het Chinese bedrijf telt 115 miljoen dollar (102 miljoen euro) neer voor de aandelen. Kinnevik verkocht begin deze maand ook al zijn laatste aandelen in Rocket Internet, de oprichter van Lazada.

 

Rocket Internet van zijn kant had nog 8,8% van de aandelen in handen en krijgt nu 276 miljoen dollar (245 miljoen euro) voor de overname. De waarde van Lazada wordt zo op 3,15 miljard dollar (2,8 miljard euro) geplaatst. Alles samen krijgt Rocket Internet zo twintig keer meer terug dan zijn oorspronkelijke investering van 18 miljoen euro.

 

Nieuwe groeimarkt

Alibaba heeft ook nog met een aantal andere aandeelhouders een deal gemaakt en zal alles samen een miljard dollar (900 miljoen euro) neertellen om zijn aandeel in Lazada op te trekken van 51% naar 83%. In april van vorig jaar had het ook al voor een miljard dollar aan aandelen gekocht. Nu legt het dus evenveel geld neer voor minder aandelen, wat aantoont dat de waarde van Lazada het voorbije jaar fors is gestegen.

 

Lazada werd in 2012 opgericht door Rocket Internet en verkoopt in zes landen in Zuidoost-Azië. Met de aankoop van de aandelen investeert Alibaba zo in een markt die analisten tippen als de volgende grote groeimarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.