Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada | RetailDetail

Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada

Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada
Shutterstock

Zowel Kinnevik als Rocket Internet doen hun laatste aandelen in het Aziatische Lazada van de hand. Allebei verkopen ze hun aandelen aan het Chinese Alibaba, dat zo in één klap nog eens 12,4% van het bedrijf in handen krijgt.

Veelvoud investering

Kinnevik had tot nu toe nog 3,6% van de aandelen van Lazada in handen, nadat het in april van vorig jaar ook al een pakket aandelen had verkocht. Ook toen was Alibaba de overnemer. Het Chinese bedrijf telt 115 miljoen dollar (102 miljoen euro) neer voor de aandelen. Kinnevik verkocht begin deze maand ook al zijn laatste aandelen in Rocket Internet, de oprichter van Lazada.

 

Rocket Internet van zijn kant had nog 8,8% van de aandelen in handen en krijgt nu 276 miljoen dollar (245 miljoen euro) voor de overname. De waarde van Lazada wordt zo op 3,15 miljard dollar (2,8 miljard euro) geplaatst. Alles samen krijgt Rocket Internet zo twintig keer meer terug dan zijn oorspronkelijke investering van 18 miljoen euro.

 

Nieuwe groeimarkt

Alibaba heeft ook nog met een aantal andere aandeelhouders een deal gemaakt en zal alles samen een miljard dollar (900 miljoen euro) neertellen om zijn aandeel in Lazada op te trekken van 51% naar 83%. In april van vorig jaar had het ook al voor een miljard dollar aan aandelen gekocht. Nu legt het dus evenveel geld neer voor minder aandelen, wat aantoont dat de waarde van Lazada het voorbije jaar fors is gestegen.

 

Lazada werd in 2012 opgericht door Rocket Internet en verkoopt in zes landen in Zuidoost-Azië. Met de aankoop van de aandelen investeert Alibaba zo in een markt die analisten tippen als de volgende grote groeimarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.