Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada

Kinnevik en Rocket Internet verkopen aandeel in Lazada
Shutterstock

Zowel Kinnevik als Rocket Internet doen hun laatste aandelen in het Aziatische Lazada van de hand. Allebei verkopen ze hun aandelen aan het Chinese Alibaba, dat zo in één klap nog eens 12,4% van het bedrijf in handen krijgt.

Veelvoud investering

Kinnevik had tot nu toe nog 3,6% van de aandelen van Lazada in handen, nadat het in april van vorig jaar ook al een pakket aandelen had verkocht. Ook toen was Alibaba de overnemer. Het Chinese bedrijf telt 115 miljoen dollar (102 miljoen euro) neer voor de aandelen. Kinnevik verkocht begin deze maand ook al zijn laatste aandelen in Rocket Internet, de oprichter van Lazada.

 

Rocket Internet van zijn kant had nog 8,8% van de aandelen in handen en krijgt nu 276 miljoen dollar (245 miljoen euro) voor de overname. De waarde van Lazada wordt zo op 3,15 miljard dollar (2,8 miljard euro) geplaatst. Alles samen krijgt Rocket Internet zo twintig keer meer terug dan zijn oorspronkelijke investering van 18 miljoen euro.

 

Nieuwe groeimarkt

Alibaba heeft ook nog met een aantal andere aandeelhouders een deal gemaakt en zal alles samen een miljard dollar (900 miljoen euro) neertellen om zijn aandeel in Lazada op te trekken van 51% naar 83%. In april van vorig jaar had het ook al voor een miljard dollar aan aandelen gekocht. Nu legt het dus evenveel geld neer voor minder aandelen, wat aantoont dat de waarde van Lazada het voorbije jaar fors is gestegen.

 

Lazada werd in 2012 opgericht door Rocket Internet en verkoopt in zes landen in Zuidoost-Azië. Met de aankoop van de aandelen investeert Alibaba zo in een markt die analisten tippen als de volgende grote groeimarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top