Kleinhandel blijft onder peil van 2015

Kleinhandel blijft onder peil van 2015
De warenhuizen doen het nog relatief goed.

Het gaat niet zo goed met de kleinhandel in België. In de eerste zes maanden van 2016 lag de omzet telkens onder het niveau van dezelfde maand van vorig jaar. Zelfs de stevige vooruitgang van de online handel kon de terugval niet stoppen.

 

Brandstofhandel is grote boosdoener

In juni kwam de globale index van de omzet in de kleinhandel van de FOD Economie uit op 109 punten  (2010 = 100). Dat is minder dan de 111,8 punten uit dezelfde maand vorig jaar. Bovendien was de uitkomst van de vergelijking niet anders in de eerste vijf maanden van dit jaar.

 

De grote boosdoener is de handel in brandstoffen. Door de sterke daling van de prijzen daalde de omzet bij de gespecialiseerde handelaars fors. In juni 2015 bedroeg de index 118,4 punten, in juni 2016 was dat 104,8 punten. De maanden voordien was de toestand nauwelijks beter.

 

Ook gespecialiseerde handel lijdt

Toch verklaart de brandstofprijs niet alles. Wordt de gespecialiseerde brandstofhandel uit de cijfers gelicht, dan blijven de conclusies immers grotendeels overeind. In vijf van de zes maanden bleven de inkomsten van de kleinhandelaars onder het peil van vorig jaar. Alleen in maart kwamen ze er lichtjes boven.

 

Een van de branches waar de verkoop het moeilijkst liep, was die van de verkoop van textiel, kleding, schoeisel en lederwaren. Hoewel er in drie maanden beter werd gepresteerd dan vorig jaar, was dat in de andere drie maanden anders. Bovendien waren de malussen sterker dan de bonussen.

 

Maar ook tal van andere gespecialiseerde verkopers hadden het lastig. Zo viel de verkoop van computers en randapparatuur de jongste maanden terug en kende de handel in audio, video, ijzerwaren en glas een krimp.

 

Warenhuizen en online weerstaan aan trend

Beter verging het de niet-gespecialiseerde winkels, zeg maar de warenhuizen. In de zaken waar voeding overheerste, werd in vijf van de zes maanden meer verkocht dan vorig jaar. In de andere gebeurde dat in vier van de zes maanden.

 

Ook de online handel ging weinig verrassend tegen de trend in. Die scoorde in de zes maanden van 2016 beter dan in de overeenkomstige maanden van 2015.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top