Koelkast gaat shoppen | RetailDetail

Koelkast gaat shoppen

Koelkast gaat shoppen
Samsung Family Hub 2.0

Intelligente koelkasten, slimme pedaalemmers en pratende robots zijn maar enkele van de innovaties die momenteel op de technologiebeurs CES (Las Vegas) met de aandacht gaan lopen. Ook voor retailers zijn deze ontwikkelingen meer dan relevant. 

Spraaktechnologie

Het internet der dingen dringt onze keukens binnen. Koelkasten die zelf bestellingen plaatsen bij online winkels, zijn niet helemaal nieuw: de Family Hub van Samsung, die exact een jaar geleden werd voorgesteld, kan herkennen welk voedsel erin bewaard wordt en kan zelf bestellingen plaatsen met de Groceries app van Mastercard

 

Nu presenteert het merk een verbeterde versie met spraaktechnologie, net als concurrent LG overigens. Amerikaanse consumenten kunnen voortaan dus de koelkast toespreken om een bestelling te plaatsen of een recept op te zoeken. LG maakt daarbij gebruik van Alexa, de spraaktechnologie die de Amazon Echo aanstuurt. Bestellen doet die LG-koelkast dan ook uiteraard bij Amazon Fresh.

 

Online shoppen

Niet alleen koelkasten worden slim: ook de pedaalemmer is niet meer wat hij geweest is. GeniCan is een slimme vuilnisbak die verbonden is met het Amazon Dash bestelsysteem. Producten die je wil bijbestellen wanneer je de laatste verpakking weggooit, kun je toevoegen aan je boodschappenlijstje door ze te scannen of via spraaktechnologie. 

 

Ja, Alexa is overal (ook in Antwerpen trouwens, want we hebben zo’n Echo op kantoor staan, al gebruiken we hem vooral als radiotoestel…) en maakt online shoppen nog makkelijker voor consumenten. Retailers hebben er dan ook belang bij om de ontwikkelingen op de voet te volgen en mee op de trein te springen. Tenzij ze die ontwikkelingen zelf vorm geven, zoals Amazon…

 

Robots

Een andere hype zijn de robots die in staat zijn om shoppers bij te staan met behulp van artificiële intelligentie. We kennen al Pepper, de robot die werd uitgetest door onder andere Pizza Hut en Carrefour; of WiiGo, de robot die shoppers bij Auchan helpt bij het dragen van de boodschappen

 

Een nieuwkomer is Hease, een Franse robot die artificiële intelligentie gebruikt om het contact aan te gaan met shoppers. Hij kan klanten ontvangen, informeren, de weg wijzen, barcodes en klantenkaarten lezen om productinformatie te geven of om coupons te bezorgen… Shoppers zouden veel sneller een interactie aangaan met een robot die menselijke trekjes heeft, dan met een statische interactieve zuil, blijkt uit tests van Hease Robotics

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.