Kraft Heinz trekt overnamebod Unilever in | RetailDetail

Kraft Heinz trekt overnamebod Unilever in

Kraft Heinz trekt overnamebod Unilever in

Kraft Heinz heeft besloten om niet langer een overname van Unilever na te jagen. Eind vorige week deed het nog een bod op het bedrijf van meer dan 130 miljard euro, maar uiteindelijk kwam het dus niet tot een akkoord.

Verschil in bedrijfscultuur

Het nieuws wordt door beide bedrijven in een gezamenlijk persbericht naar buiten gebracht. Daarin staat te lezen dat op vriendschappelijke basis besloten is om de gesprekken stop te zetten. Kraft Heinz voegt er nog aan toe dat het veel respect heeft voor de cultuur, strategie en het leiderschap bij Unilever. De kans is dan ook groot dat een verschil in bedrijfscultuur de achterliggende reden is voor het stopzetten van de gesprekken.

 

Het zou uiteindelijk CEO Paul Polman van Unilever zijn geweest die zijn raad van bestuur heeft weten te overtuigen dat een overname een slecht idee zou zijn. Onder zijn bewind voert Unilever een strategie van duurzaam ondernemen en langetermijnvisie, een strategie die haaks op die van Kraft Heinz zou staan.

 

Omdat een vriendschappelijke overname zo geen mogelijkheid meer was, werd besloten om een overname niet langer na te streven. Vooral miljardair Warren Buffett, aandeelhouder bij Kraft Heinz, liet eerder al verstaan dat hij geen fan is van vijandige overnames.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.