Kraft Heinz trekt overnamebod Unilever in | RetailDetail

Kraft Heinz trekt overnamebod Unilever in

Kraft Heinz trekt overnamebod Unilever in

Kraft Heinz heeft besloten om niet langer een overname van Unilever na te jagen. Eind vorige week deed het nog een bod op het bedrijf van meer dan 130 miljard euro, maar uiteindelijk kwam het dus niet tot een akkoord.

Verschil in bedrijfscultuur

Het nieuws wordt door beide bedrijven in een gezamenlijk persbericht naar buiten gebracht. Daarin staat te lezen dat op vriendschappelijke basis besloten is om de gesprekken stop te zetten. Kraft Heinz voegt er nog aan toe dat het veel respect heeft voor de cultuur, strategie en het leiderschap bij Unilever. De kans is dan ook groot dat een verschil in bedrijfscultuur de achterliggende reden is voor het stopzetten van de gesprekken.

 

Het zou uiteindelijk CEO Paul Polman van Unilever zijn geweest die zijn raad van bestuur heeft weten te overtuigen dat een overname een slecht idee zou zijn. Onder zijn bewind voert Unilever een strategie van duurzaam ondernemen en langetermijnvisie, een strategie die haaks op die van Kraft Heinz zou staan.

 

Omdat een vriendschappelijke overname zo geen mogelijkheid meer was, werd besloten om een overname niet langer na te streven. Vooral miljardair Warren Buffett, aandeelhouder bij Kraft Heinz, liet eerder al verstaan dat hij geen fan is van vijandige overnames.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.