Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen

Kredietkaarten doen consument meer sparen voor voordelen

Kredietkaarten die recht geven op een voordeel als er mee wordt betaald, worden opvallend meer gebruikt. Voor elke euro die met een klassieke kredietkaart wordt uitgegeven, zal met de kaart met een specifiek spaardoel 3 euro worden gehaald, zegt topman Guy Schellinck van Beobank.

 

Nieuwe kaart met Air France KLM

Beobank lanceert vandaag twee gemeenschappelijke kredietkaarten met de luchtvaartmaatschappij Air France KLM. Het gaat in de eerste plaats om normale MasterCards, waarmee in winkels en in de horeca kan worden betaald. 

 

Daarnaast bieden ze enkele specifieke voordelen. Voor elke uitgave, van eender welke aard en waar ook, die met klassieke Flying Blue World MasterCard wordt gekweten, krijgt de kaartbezitter immers een airmile toegekend. Met een premiumkaart gaat het zelfs om 1,25 airmiles. Voor 17.000 à 20.000 airmiles heeft de consument een gratis reis in Europa, tijdens promoperiodes kan dat al vanaf 10.000 airmiles. Verder geven de verzamelde punten ook het recht op een upgrade van economy naar businessclass, de mogelijkheid om zonder bijbetaling extra bagage mee te nemen of toegang tot de lounges van de luchtvaartmaatschappij.

 

Voor Beobank gaat het al om de zesde kredietkaart, die ze samen met een andere vennootschap uitgeeft. Eerder werden al specifieke kaarten op de markt gebracht samen met Q8 (korting op benzineprijs), reisorganisator Neckerman, NMBS Europe (gratis treinmiles), Brico (2% korting in de winkels) en RTL (gratis toegang tot evenementen). 

 

“Als een consument een dergelijke kaart neemt, zien we een verschuiving. Hij zal de kaart waaraan een specifiek voordeel is gekoppeld bij voorrang gebruiken om een betaling te doen”, aldus Schellinck. “We merken daarbij geen verschil in aanvaarding tussen Vlaanderen en Wallonië. In het effectieve kaartgebruik is dat er wel. Zo gebruikt de consument in het zuiden van het land zijn kaart frequenter, maar voor kleinere bedragen en vaker voor entertainment. In het noorden van het land zijn de gemiddelde uitgaven groter en wordt de kaart relatief meer gebruikt voor reisdoeleinden.”

 

Partnerprogramma’s groeien het snelst

“De gemeenschappelijke kaart van Beobank met Air France KLM is spontaan gegroeid. Wij kijken uit naar nieuwe partners om een programma op te zetten. Zij hadden al een kaartprogramma in een aantal landen, maar nog niet in België”, aldus nog Schellinck.

 

“Onze klanten waren vragende partij om ook in België een kaartprogramma te hebben, omdat we het inderdaad in andere markten al hadden”, zeggen algemeen directeur voor België en Luxemburg Boris Darceaux en vice president customer loyalty Frederic Kahane van Air France KLM. 

 

“Ons getrouwheidsprogramma bestaat uit drie lagen. De eerste is die van de klassieke toekenning van airmiles, die men kan verzamelen als men vliegt. De tweede is die van de extra diensten, zoals niet meer moeten aanschuiven in de wachtrij op de luchthaven. En de derde bestaat uit partnerprogramma’s. Het is deze derde pijler die het snelste groeit.”

 

“We zien dat mensen die in een programma stappen veel trouwer zijn aan de maatschappij. Ze hebben er ook voordeel bij. Maar dan moet je er niet alleen voor zorgen dat ze airmiles kunnen verzamelen, maar dat ze die ook kunnen aanwenden. Daarom zorgt elke nieuwe toekenning van punten ervoor dat de geldigheidsdatum voor de airmiles vanaf dan nog minstens twintig maanden loopt. Wie de kaart dus geregeld gebruikt om er een betaling mee te doen, ziet in de praktijk de punten niet verloren gaan”, aldus nog Darceaux en Kahane.

 

Consument houdt kaart langer

“De consument is zich bewust van die voordelen. Hij zal de kaart dan ook langer houden”, aldus Schellinck. Beobank verwacht de komende maanden nog nieuwe kaarten met zogenaamde co-branding uit te geven. “Maar ook die zullen gebaseerd zijn op een marktstudie naar het gedrag van de consument. Ze moet hem een daadwerkelijk voordeel bieden, waarvoor hij bereid is om met de kaart te gebruiken. We beperken ons daarbij tot één partner per segment.”

 

De klassieke MasterCard met Air France KLM kost 75 euro, de Premiumkaart 150 euro. Na de eerste betaling van een uitgave met de klassieke kaart ontvangt de consument een welkomstgeschenk van 3.500 airmiles, bij de premiumkaart is dat 5.000 airmiles.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top