L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes | RetailDetail

L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes

L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes

L'Oréal, Unilever en 9 andere bedrijven hebben van de Franse antikartelregulator een boete van in totaal 951,2 miljoen euro gekregen, omdat ze prijsafspraken hadden gemaakt rond onder andere shampoo en tandpasta.

In beroep

Het ging daarbij om twee verschillende zaken: één draaide rond schoonmaakproducten, terwijl bij het andere producten voor persoonlijke hygiëne in het spel waren. De boete van in totaal 606 miljoen euro voor de persoonlijke verzorgingsindustrie is de hoogste die ooit werd opgelegd door de Franse antitrust-autoriteiten.

 

L'Oréal krijgt een boete van 189,5 miljoen euro, terwijl Unilever 172,5 miljoen euro moet betalen. Beide bedrijven zeggen in beroep te zullen gaan tegen de boete, die volgens hen onterecht is: ze zeggen dat er geen vuil spel gespeeld werd. Naast Unilever en L'Oréal kregen ook Colgate-Palmolive, Reckitt Benckiser Group, Procter & Gamble, Beiersdorf AG en SCA Tissue France een boete opgelegd.

 

P&G, Colgate en Henkel hadden eerder al eens een boete gekregen. Toen ontsnapte Unilever als klokkenluider aan een sanctie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.