L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes | RetailDetail

L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes

L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes

L'Oréal, Unilever en 9 andere bedrijven hebben van de Franse antikartelregulator een boete van in totaal 951,2 miljoen euro gekregen, omdat ze prijsafspraken hadden gemaakt rond onder andere shampoo en tandpasta.

In beroep

Het ging daarbij om twee verschillende zaken: één draaide rond schoonmaakproducten, terwijl bij het andere producten voor persoonlijke hygiëne in het spel waren. De boete van in totaal 606 miljoen euro voor de persoonlijke verzorgingsindustrie is de hoogste die ooit werd opgelegd door de Franse antitrust-autoriteiten.

 

L'Oréal krijgt een boete van 189,5 miljoen euro, terwijl Unilever 172,5 miljoen euro moet betalen. Beide bedrijven zeggen in beroep te zullen gaan tegen de boete, die volgens hen onterecht is: ze zeggen dat er geen vuil spel gespeeld werd. Naast Unilever en L'Oréal kregen ook Colgate-Palmolive, Reckitt Benckiser Group, Procter & Gamble, Beiersdorf AG en SCA Tissue France een boete opgelegd.

 

P&G, Colgate en Henkel hadden eerder al eens een boete gekregen. Toen ontsnapte Unilever als klokkenluider aan een sanctie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top