L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes | RetailDetail

L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes

L’Oréal en Unilever krijgen fikse boetes

L'Oréal, Unilever en 9 andere bedrijven hebben van de Franse antikartelregulator een boete van in totaal 951,2 miljoen euro gekregen, omdat ze prijsafspraken hadden gemaakt rond onder andere shampoo en tandpasta.

In beroep

Het ging daarbij om twee verschillende zaken: één draaide rond schoonmaakproducten, terwijl bij het andere producten voor persoonlijke hygiëne in het spel waren. De boete van in totaal 606 miljoen euro voor de persoonlijke verzorgingsindustrie is de hoogste die ooit werd opgelegd door de Franse antitrust-autoriteiten.

 

L'Oréal krijgt een boete van 189,5 miljoen euro, terwijl Unilever 172,5 miljoen euro moet betalen. Beide bedrijven zeggen in beroep te zullen gaan tegen de boete, die volgens hen onterecht is: ze zeggen dat er geen vuil spel gespeeld werd. Naast Unilever en L'Oréal kregen ook Colgate-Palmolive, Reckitt Benckiser Group, Procter & Gamble, Beiersdorf AG en SCA Tissue France een boete opgelegd.

 

P&G, Colgate en Henkel hadden eerder al eens een boete gekregen. Toen ontsnapte Unilever als klokkenluider aan een sanctie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.