Lagere omzet Delhaize België vanwege acties

Lagere omzet Delhaize België vanwege acties

In het vierde kwartaal van 2014 hebben de Belgische winkels van Delhaize een stuk minder omzet gedraaid. Dat was grotendeels te wijten aan de vakbondsacties in die periode, met winkelsluitingen en lege winkelrekken tot gevolg.

Extra week verkoop

De vergelijkbare omzet lag in het vierde kwartaal dan ook 6,9% lager in België dan een jaar eerder, goed voor een bedrag van 1,26 miljard euro. De totale omzet van de Delhaize Group kwam voor het vierde kwartaal uit op 5,79 miljard euro. Dat is een stijging van 11,4%, die werd geholpen door een extra verkoopweek.

 

Voor heel 2014 haalde Delhaize een omzet van 21,36 miljard euro (+3,7%), maar in thuisland België was er wel een omzetdaling van 3,0% naar 4,92 miljard euro. De onderliggende bedrijfswinst voor 2014 klokte af op 764 miljoen euro. Daarmee doet Delhaize het een stuk beter dan de verwachtingen van de analisten, die een winst van ongeveer 700 miljoen euro hadden voorspeld. Zonder de extra week bedroeg de winst 739 miljoen euro.

 

Goed resultaat in VS


"Onze opbrengsten in het vierde kwartaal bij Delhaize America waren solide, gedeeltelijk ondersteund door inflatie en zowel Food Lion als Hannaford rapporteerden een positieve reële omzetgroei. In België waren onze opbrengsten en resultaten beide negatief beïnvloed door stakingen in onze winkels en in ons distributienetwerk", zegt CEO Frans Müller over de gemengde resultaten.

 

"Wij hebben de ambitie om binnenkort een definitief akkoord omtrent het Transformatieplan te bereiken met onze sociale partners. In Zuidoost-Europa leidde een moeilijk consumentenklimaat in Griekenland en Servië tot een negatieve vergelijkbare omzetgroei."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top