Lagere omzet Delhaize België vanwege acties

Lagere omzet Delhaize België vanwege acties

In het vierde kwartaal van 2014 hebben de Belgische winkels van Delhaize een stuk minder omzet gedraaid. Dat was grotendeels te wijten aan de vakbondsacties in die periode, met winkelsluitingen en lege winkelrekken tot gevolg.

Extra week verkoop

De vergelijkbare omzet lag in het vierde kwartaal dan ook 6,9% lager in België dan een jaar eerder, goed voor een bedrag van 1,26 miljard euro. De totale omzet van de Delhaize Group kwam voor het vierde kwartaal uit op 5,79 miljard euro. Dat is een stijging van 11,4%, die werd geholpen door een extra verkoopweek.

 

Voor heel 2014 haalde Delhaize een omzet van 21,36 miljard euro (+3,7%), maar in thuisland België was er wel een omzetdaling van 3,0% naar 4,92 miljard euro. De onderliggende bedrijfswinst voor 2014 klokte af op 764 miljoen euro. Daarmee doet Delhaize het een stuk beter dan de verwachtingen van de analisten, die een winst van ongeveer 700 miljoen euro hadden voorspeld. Zonder de extra week bedroeg de winst 739 miljoen euro.

 

Goed resultaat in VS


"Onze opbrengsten in het vierde kwartaal bij Delhaize America waren solide, gedeeltelijk ondersteund door inflatie en zowel Food Lion als Hannaford rapporteerden een positieve reële omzetgroei. In België waren onze opbrengsten en resultaten beide negatief beïnvloed door stakingen in onze winkels en in ons distributienetwerk", zegt CEO Frans Müller over de gemengde resultaten.

 

"Wij hebben de ambitie om binnenkort een definitief akkoord omtrent het Transformatieplan te bereiken met onze sociale partners. In Zuidoost-Europa leidde een moeilijk consumentenklimaat in Griekenland en Servië tot een negatieve vergelijkbare omzetgroei."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top