Lagere omzet Delhaize België vanwege acties | RetailDetail

Lagere omzet Delhaize België vanwege acties

Lagere omzet Delhaize België vanwege acties

In het vierde kwartaal van 2014 hebben de Belgische winkels van Delhaize een stuk minder omzet gedraaid. Dat was grotendeels te wijten aan de vakbondsacties in die periode, met winkelsluitingen en lege winkelrekken tot gevolg.

Extra week verkoop

De vergelijkbare omzet lag in het vierde kwartaal dan ook 6,9% lager in België dan een jaar eerder, goed voor een bedrag van 1,26 miljard euro. De totale omzet van de Delhaize Group kwam voor het vierde kwartaal uit op 5,79 miljard euro. Dat is een stijging van 11,4%, die werd geholpen door een extra verkoopweek.

 

Voor heel 2014 haalde Delhaize een omzet van 21,36 miljard euro (+3,7%), maar in thuisland België was er wel een omzetdaling van 3,0% naar 4,92 miljard euro. De onderliggende bedrijfswinst voor 2014 klokte af op 764 miljoen euro. Daarmee doet Delhaize het een stuk beter dan de verwachtingen van de analisten, die een winst van ongeveer 700 miljoen euro hadden voorspeld. Zonder de extra week bedroeg de winst 739 miljoen euro.

 

Goed resultaat in VS


"Onze opbrengsten in het vierde kwartaal bij Delhaize America waren solide, gedeeltelijk ondersteund door inflatie en zowel Food Lion als Hannaford rapporteerden een positieve reële omzetgroei. In België waren onze opbrengsten en resultaten beide negatief beïnvloed door stakingen in onze winkels en in ons distributienetwerk", zegt CEO Frans Müller over de gemengde resultaten.

 

"Wij hebben de ambitie om binnenkort een definitief akkoord omtrent het Transformatieplan te bereiken met onze sociale partners. In Zuidoost-Europa leidde een moeilijk consumentenklimaat in Griekenland en Servië tot een negatieve vergelijkbare omzetgroei."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.