Lagere winstmarge voor groeiend Grandvision

Lagere winstmarge voor groeiend Grandvision
Shutterstock.com

GrandVision, het moederbedrijf van onder meer Pearle en Eye Wish, zag zijn omzet in het eerste kwartaal verder stijgen. De winstmarge van de optiekgroep kwam wel onder druk te staan door stijgende kosten.

 

Omzetgroei

De omzet klom 6,7% tot 974 miljoen euro: het bedrijf ging erop vooruit in alle regio’s, maar de groei was toch het grootst in Zuid-Amerika en Azië (+7,9%). De stevige omzetgroei kon echter niet vertaald worden in een even sterke winststijging: de operationele winst lag slechts 0,2% hoger dan tijdens de eerste drie maanden van vorig jaar. De verandering van het management in de Benelux en het aantrekken van extra personeel zorgden voor bijkomende kosten, die wogen op het resultaat van de groep.

 

GrandVision bevestigt zijn eerder geformuleerde doelstellingen voor de middellange termijn: het bedrijf mikt op een omzetgroei van om en bij de 5%. Om die groei te realiseren rekent het zowel op de bestaande winkels als op nieuwe vestigingen, en het optiekconcern blijft ook speuren naar potentiële overnameprooien. Onlangs lijfde het nog Optica 2000 in en even latr volgde Charlie Temple.