Lego benadeelt online retailers niet langer

Lego benadeelt online retailers niet langer

Het Deense Lego heeft onder druk van de Duitse mededingingsautoriteit zijn systeem voor het geven van kortingen aangepast. Tot nu toe kregen online retailers vaak lagere kortingen dan fysieke winkels.

Nieuwe criteria

Lego zegt nu dat het systeem is aangepast, waardoor iedereen op gelijke voet behandeld wordt. Voorheen kregen winkeliers immers korting op basis van het aantal meters schapruimte in de winkel. Daardoor kregen online retailers steevast minder kortingen, waardoor ze de producten dus tegen een hogere prijs moesten verkopen.

 

Volgens de Duitse mededingingsautoriteit was dat echter in strijd met de wet en Lego heeft dat oordeel nu ook gevolgd en zijn systeem aangepast. De criteria voor het verkrijgen van kortingen moeten volgens het Deense bedrijf nu ook beter de huidige verhouding op de markt weerspiegelen, waarbij de online verkoop een belangrijk onderdeel is geworden.

 

De mededingingsautoriteit in Duitsland tikte eerder ook al andere merken op de vingers, omdat ze de online kanalen benadeelden. Vaak is dat zo omdat de bedrijven de waarde van het merk niet willen beschadigen met goedkopere online aanbiedingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Back to top