Lego benadeelt online retailers niet langer | RetailDetail

Lego benadeelt online retailers niet langer

Lego benadeelt online retailers niet langer

Het Deense Lego heeft onder druk van de Duitse mededingingsautoriteit zijn systeem voor het geven van kortingen aangepast. Tot nu toe kregen online retailers vaak lagere kortingen dan fysieke winkels.

Nieuwe criteria

Lego zegt nu dat het systeem is aangepast, waardoor iedereen op gelijke voet behandeld wordt. Voorheen kregen winkeliers immers korting op basis van het aantal meters schapruimte in de winkel. Daardoor kregen online retailers steevast minder kortingen, waardoor ze de producten dus tegen een hogere prijs moesten verkopen.

 

Volgens de Duitse mededingingsautoriteit was dat echter in strijd met de wet en Lego heeft dat oordeel nu ook gevolgd en zijn systeem aangepast. De criteria voor het verkrijgen van kortingen moeten volgens het Deense bedrijf nu ook beter de huidige verhouding op de markt weerspiegelen, waarbij de online verkoop een belangrijk onderdeel is geworden.

 

De mededingingsautoriteit in Duitsland tikte eerder ook al andere merken op de vingers, omdat ze de online kanalen benadeelden. Vaak is dat zo omdat de bedrijven de waarde van het merk niet willen beschadigen met goedkopere online aanbiedingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.