Lego benadeelt online retailers niet langer

Lego benadeelt online retailers niet langer

Het Deense Lego heeft onder druk van de Duitse mededingingsautoriteit zijn systeem voor het geven van kortingen aangepast. Tot nu toe kregen online retailers vaak lagere kortingen dan fysieke winkels.

Nieuwe criteria

Lego zegt nu dat het systeem is aangepast, waardoor iedereen op gelijke voet behandeld wordt. Voorheen kregen winkeliers immers korting op basis van het aantal meters schapruimte in de winkel. Daardoor kregen online retailers steevast minder kortingen, waardoor ze de producten dus tegen een hogere prijs moesten verkopen.

 

Volgens de Duitse mededingingsautoriteit was dat echter in strijd met de wet en Lego heeft dat oordeel nu ook gevolgd en zijn systeem aangepast. De criteria voor het verkrijgen van kortingen moeten volgens het Deense bedrijf nu ook beter de huidige verhouding op de markt weerspiegelen, waarbij de online verkoop een belangrijk onderdeel is geworden.

 

De mededingingsautoriteit in Duitsland tikte eerder ook al andere merken op de vingers, omdat ze de online kanalen benadeelden. Vaak is dat zo omdat de bedrijven de waarde van het merk niet willen beschadigen met goedkopere online aanbiedingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Back to top