Lego bouwt aan groei in het Oosten en Afrika na omzetklap

Lego bouwt aan groei in het Oosten en Afrika na omzetklap

Lego zag zijn omzet in 2017 voor het eerst in dertien jaar dalen. Zowel in zowel Europa als in Noord-Amerika vielen de verkoopcijfers voor de Deense speelgoedproducent tegen, maar de nieuwe topman ziet toch beterschap.

 

Eerste omzetdaling in 13 jaar

De omzet van Lego ging er vorig jaar 8% op achteruit: het totale verkoopcijfer kwam uit op 35 miljard Deense kroon (zo’n 4,7 miljard euro), goed voor de eerste omzetdaling in liefst dertien jaar tijd. De winst daalde met ongeveer een kwart, van 9,4 naar 7,8 miljard kroon (circa 1 miljard euro). 

 

2017 was daardoor een bewogen jaar voor de maker van de legendarische bouwsteentjes. In de loop van het jaar stuurde het voormalig CEO Bali Padda al de laan uit, na slechts acht maanden aan het hoofd van het speelgoedbedrijf, en kondigde het een reorganisatie aan waarbij wereldwijd 1400 banen op de schop gingen. Daarbij kwamen tegenvallende verkopen, waardoor Lego met voorraadoverschotten kwam te zitten en zich genoodzaakt zag flink in kortingen te investeren.

 

Al beter dan vorig jaar

Toch vindt nieuwe CEO Niels Christiansen dat Lego vandaag in betere papieren zit dan een jaar voordien, ook al geeft hij toe niet tevreden te zijn met de resultaten. Volgens Christiansen zorgde de onophoudelijke groei er tot nu toe voor dat de organisatie groot en vooral log werd, waardoor het opportuniteiten miste en te veel bleef steken in verzadigde markten.

 

Zo ziet de blokjesmaker nog veel groeikansen in China, het Midden-Oosten en Afrika. In China tekende Lego vorig jaar immers wel een mooie omzetstijging op. Dit jaar is het de bedoeling om ook nog een kantoor in Dubai te openen om verder in te zetten op de Afrikaanse en Oosterse markten.