Lego bouwt aan groei in het Oosten en in Afrika na omzetklap | RetailDetail

Lego bouwt aan groei in het Oosten en Afrika na omzetklap

Lego bouwt aan groei in het Oosten en Afrika na omzetklap
Foto: Ekaterina_Minaeva / Shutterstock.com

Lego zag zijn omzet in 2017 voor het eerst in dertien jaar dalen. Zowel in zowel Europa als in Noord-Amerika vielen de verkoopcijfers voor de Deense speelgoedproducent tegen, maar de nieuwe topman ziet toch beterschap.

 

Eerste omzetdaling in 13 jaar

De omzet van Lego ging er vorig jaar 8% op achteruit: het totale verkoopcijfer kwam uit op 35 miljard Deense kroon (zo’n 4,7 miljard euro), goed voor de eerste omzetdaling in liefst dertien jaar tijd. De winst daalde met ongeveer een kwart, van 9,4 naar 7,8 miljard kroon (circa 1 miljard euro). 

 

2017 was daardoor een bewogen jaar voor de maker van de legendarische bouwsteentjes. In de loop van het jaar stuurde het voormalig CEO Bali Padda al de laan uit, na slechts acht maanden aan het hoofd van het speelgoedbedrijf, en kondigde het een reorganisatie aan waarbij wereldwijd 1400 banen op de schop gingen. Daarbij kwamen tegenvallende verkopen, waardoor Lego met voorraadoverschotten kwam te zitten en zich genoodzaakt zag flink in kortingen te investeren.

 

Al beter dan vorig jaar

Toch vindt nieuwe CEO Niels Christiansen dat Lego vandaag in betere papieren zit dan een jaar voordien, ook al geeft hij toe niet tevreden te zijn met de resultaten. Volgens Christiansen zorgde de onophoudelijke groei er tot nu toe voor dat de organisatie groot en vooral log werd, waardoor het opportuniteiten miste en te veel bleef steken in verzadigde markten.

 

Zo ziet de blokjesmaker nog veel groeikansen in China, het Midden-Oosten en Afrika. In China tekende Lego vorig jaar immers wel een mooie omzetstijging op. Dit jaar is het de bedoeling om ook nog een kantoor in Dubai te openen om verder in te zetten op de Afrikaanse en Oosterse markten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.