LensOnline zet het vizier nu ook scherp op Duitse markt

LensOnline beoogt Duitse expansie

LensOnline beoogt Duitse expansie
Shutterstock

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Samenwerking met optiekwinkels

LensOnline, in 2004 opgericht door Bert Boon en Luc Cuperus, vergrootte zijn Belgische marktaandeel op twee jaar tijd van 10% tot 15% en voor de online verkoop van contactlenzen is het bedrijf zelfs de onbetwiste marktleider in België. Overnames zijn de helft van het geheim achter de sterke groei van LensOnline: mede dankzij de recente overname van LensWorld zal de omzet van LensGroup dit jaar afklokken op meer dan 24 miljoen euro, een groei van 24% tegenover vorig jaar.

 

De andere helft van zijn succesformule schrijft CEO Koen Anné toe aan de structurele samenwerkingen die hij aangaat met lokaal gevestigde optiekwinkels. “Klanten kopen hun lenzen online bij ons en kunnen die dan bij de opticien afhalen of aan huis geleverd krijgen,” verklaart hij aan De Tijd. “Wij sturen die klanten ook naar de optiekwinkel voor een oogmeting en zorgen dus voor meer volk over de vloer.” Inmiddels verzorgt LensOnline de lenzenverkoop voor 80 van de 2.100 Belgische opticiens, die hiervoor een commissie per verkochte lens in ruil krijgen.

 

"Blijven groeien is een must"

Met de overname van een contactlenswebshop in Duitsland zet de groep nu ook een eerste stap op een van de grootste markten in Europa. “We breiden in alle landen ons netwerk uit en ook voor Duitsland staat een snelle expansie op de agenda,” vertelt Anné. “Het is zaak snel te groeien, want de concurrentie is groot en nieuwe kapers op de kust komen er ongetwijfeld snel, met de groeiende interesse van wereldwijde contactlenzenmakers en internetreuzen als Alibaba of Amazon.”

 

Vorig jaar verkocht LensGroup nog 50% van de aandelen aan het investeringsfonds BV Capital Partners en aan het Aquasourça van de oprichtersfamilie van het Franse Carrefour. Daarmee hoopt LensGroup de snelle groeiverwachtingen waar te maken en vanuit zijn magazijn in Kruibeke contactlenzen in heel Europa te bezorgen. Ook in Nederland, Italië en Spanje heeft LensOnline sinds enkele jaren voet aan wal. In Frankrijk, Oostenrijk, Luxemburg en Griekenland heeft LensGroup ook al een webwinkel. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.