LensOnline zet het vizier nu ook scherp op Duitse markt

LensOnline beoogt Duitse expansie

LensOnline beoogt Duitse expansie
Shutterstock

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Samenwerking met optiekwinkels

LensOnline, in 2004 opgericht door Bert Boon en Luc Cuperus, vergrootte zijn Belgische marktaandeel op twee jaar tijd van 10% tot 15% en voor de online verkoop van contactlenzen is het bedrijf zelfs de onbetwiste marktleider in België. Overnames zijn de helft van het geheim achter de sterke groei van LensOnline: mede dankzij de recente overname van LensWorld zal de omzet van LensGroup dit jaar afklokken op meer dan 24 miljoen euro, een groei van 24% tegenover vorig jaar.

 

De andere helft van zijn succesformule schrijft CEO Koen Anné toe aan de structurele samenwerkingen die hij aangaat met lokaal gevestigde optiekwinkels. “Klanten kopen hun lenzen online bij ons en kunnen die dan bij de opticien afhalen of aan huis geleverd krijgen,” verklaart hij aan De Tijd. “Wij sturen die klanten ook naar de optiekwinkel voor een oogmeting en zorgen dus voor meer volk over de vloer.” Inmiddels verzorgt LensOnline de lenzenverkoop voor 80 van de 2.100 Belgische opticiens, die hiervoor een commissie per verkochte lens in ruil krijgen.

 

"Blijven groeien is een must"

Met de overname van een contactlenswebshop in Duitsland zet de groep nu ook een eerste stap op een van de grootste markten in Europa. “We breiden in alle landen ons netwerk uit en ook voor Duitsland staat een snelle expansie op de agenda,” vertelt Anné. “Het is zaak snel te groeien, want de concurrentie is groot en nieuwe kapers op de kust komen er ongetwijfeld snel, met de groeiende interesse van wereldwijde contactlenzenmakers en internetreuzen als Alibaba of Amazon.”

 

Vorig jaar verkocht LensGroup nog 50% van de aandelen aan het investeringsfonds BV Capital Partners en aan het Aquasourça van de oprichtersfamilie van het Franse Carrefour. Daarmee hoopt LensGroup de snelle groeiverwachtingen waar te maken en vanuit zijn magazijn in Kruibeke contactlenzen in heel Europa te bezorgen. Ook in Nederland, Italië en Spanje heeft LensOnline sinds enkele jaren voet aan wal. In Frankrijk, Oostenrijk, Luxemburg en Griekenland heeft LensGroup ook al een webwinkel. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.