Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars

Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars

De Leuvense gemeenteraad heeft gisteravond unaniem beslist om een 'promotaks' in te voeren voor handelaars uit de binnenstad. De taks varieert van 80 tot 200 euro per jaar, naargelang de locatie en de grootte van de handelszaak.

Leuven als handelsstad op de kaart zetten

In navolging van andere steden zoals Genk en Kortrijk voert nu ook Leuven een promotaks in. Die taks moet worden betaald door handelaars uit het kernwinkelgebied in de Leuvense binnenstad en uit de Tiense- en Mechelsestraat, twee winkelstraten die in dit gebied uitmonden. De opbrengst wordt geraamd op 195.000 euro per jaar. Gedurende de jaren 2016, 2017 en 2018 legt de stad daar nog eens 200.000 euro per jaar bovenop, geld dat momenteel besteed wordt aan de vzw Centrummanagement Leuven. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond unaniem beslist.

 

Het stadsbestuur sloot hierover een driejarige overeenkomst af met de nieuw opgerichte vzw 'Liefst Leuven'. Daarin zetelen vertegenwoordigers uit de handelswijken, aangevuld met drie waarnemers van de stad. "De vzw zal het geld autonoom kunnen besteden aan allerhande promotionele activiteiten voor de handel, maar dient wel voorafgaandelijk een jaarprogramma en begroting op te stellen en nadien hierover te rapporteren”, zegt de Leuvense schepen Eric Vanderheiden (CD&V), bevoegd voor handel.

 

De subsidies die Leuven nu verstrekt aan de Langste Dag, het oesterevenement, de intrede van de Sint, de countdown op de Oude Markt en het wijkfeest voor het bovenste deel van de Tiensestraat blijven behouden. Maar evenementen als de lente- en herfstshopping moet de vzw voortaan zelf financieren. Schepen Vanderheiden beklemtoont dat het project tot stand kwam op uitdrukkelijke vraag van de handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Back to top