Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars | RetailDetail

Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars

Leuven voert ‘promotaks’ in voor handelaars

De Leuvense gemeenteraad heeft gisteravond unaniem beslist om een 'promotaks' in te voeren voor handelaars uit de binnenstad. De taks varieert van 80 tot 200 euro per jaar, naargelang de locatie en de grootte van de handelszaak.

Leuven als handelsstad op de kaart zetten

In navolging van andere steden zoals Genk en Kortrijk voert nu ook Leuven een promotaks in. Die taks moet worden betaald door handelaars uit het kernwinkelgebied in de Leuvense binnenstad en uit de Tiense- en Mechelsestraat, twee winkelstraten die in dit gebied uitmonden. De opbrengst wordt geraamd op 195.000 euro per jaar. Gedurende de jaren 2016, 2017 en 2018 legt de stad daar nog eens 200.000 euro per jaar bovenop, geld dat momenteel besteed wordt aan de vzw Centrummanagement Leuven. Dat heeft de gemeenteraad gisteravond unaniem beslist.

 

Het stadsbestuur sloot hierover een driejarige overeenkomst af met de nieuw opgerichte vzw 'Liefst Leuven'. Daarin zetelen vertegenwoordigers uit de handelswijken, aangevuld met drie waarnemers van de stad. "De vzw zal het geld autonoom kunnen besteden aan allerhande promotionele activiteiten voor de handel, maar dient wel voorafgaandelijk een jaarprogramma en begroting op te stellen en nadien hierover te rapporteren”, zegt de Leuvense schepen Eric Vanderheiden (CD&V), bevoegd voor handel.

 

De subsidies die Leuven nu verstrekt aan de Langste Dag, het oesterevenement, de intrede van de Sint, de countdown op de Oude Markt en het wijkfeest voor het bovenste deel van de Tiensestraat blijven behouden. Maar evenementen als de lente- en herfstshopping moet de vzw voortaan zelf financieren. Schepen Vanderheiden beklemtoont dat het project tot stand kwam op uitdrukkelijke vraag van de handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.