Leven ruim 2% duurder geworden | RetailDetail

Leven ruim 2% duurder geworden

Leven ruim 2% duurder geworden

De inflatie in ons land is in maart gestegen tot 2,24%: dat is het hoogste niveau sinds eind 2012, zo becijferde de federale overheidsdienst Economie, en een pak hoger dan in februari (toen het om 1,39% op jaarbasis ging).

Fruit bijna 17% duurder

Er waren in maart voornamelijk prijsstijgingen voor elektriciteit, fruit, telecompacks, motorbrandstoffen, buitenlandse reizen, restaurants en cafés, brood en granen en de aankoop van nieuwe wagens. Elektriciteit werd ten opzichte van februari 10,1% duurder: dat is volgens de FOD grotendeels het gevolg "van de verhoogde energieheffing die in Vlaanderen deze maand werd ingevoerd". Daarnaast werd fruit in maart gemiddeld 16,9% duurder, voornamelijk door de duurdere aardbeien in vergelijking met vorig seizoen, terwijl de prijsstijging voor aardappelen liefst 40,9% bedraagt (tegenover maart vorig jaar). Telecompacks zijn dan weer gemiddeld 5,8% duurder dan in februari, een gevolg van de hogere telefoontarieven.

 

Aardgas (-1,6%), huisbrandolie (-2,3%) en alcoholische dranken (-1,5%) werden dan weer wat goedkoper. Die hadden een matig verlagend effect op het indexcijfer, aldus nog de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top