Leven ruim 2% duurder geworden | RetailDetail

Leven ruim 2% duurder geworden

Leven ruim 2% duurder geworden

De inflatie in ons land is in maart gestegen tot 2,24%: dat is het hoogste niveau sinds eind 2012, zo becijferde de federale overheidsdienst Economie, en een pak hoger dan in februari (toen het om 1,39% op jaarbasis ging).

Fruit bijna 17% duurder

Er waren in maart voornamelijk prijsstijgingen voor elektriciteit, fruit, telecompacks, motorbrandstoffen, buitenlandse reizen, restaurants en cafés, brood en granen en de aankoop van nieuwe wagens. Elektriciteit werd ten opzichte van februari 10,1% duurder: dat is volgens de FOD grotendeels het gevolg "van de verhoogde energieheffing die in Vlaanderen deze maand werd ingevoerd". Daarnaast werd fruit in maart gemiddeld 16,9% duurder, voornamelijk door de duurdere aardbeien in vergelijking met vorig seizoen, terwijl de prijsstijging voor aardappelen liefst 40,9% bedraagt (tegenover maart vorig jaar). Telecompacks zijn dan weer gemiddeld 5,8% duurder dan in februari, een gevolg van de hogere telefoontarieven.

 

Aardgas (-1,6%), huisbrandolie (-2,3%) en alcoholische dranken (-1,5%) werden dan weer wat goedkoper. Die hadden een matig verlagend effect op het indexcijfer, aldus nog de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.