Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Acht op de tien Belgen nemen er genoegen mee dat een pakje alleen tijdens kantooruren wordt geleverd, blijkt uit een consumentenenquête van handelsfederatie Comeos. “Toch is flexibeler nacht- en zondagswerk nodig”, zegt topman Dominique Michel.

Elke zondag bijna 8 miljoen bestellingen

Het lijkt contradictorisch, maar dat is het geenszins: “Zo worden vier op de tien online-aankopen na 17 uur gedaan en zijn er elke zondag bijna acht miljoen bestellingen”, zegt Dominique Michel in De Standaard. “Maar als je op zondag iets bestelt bij een Belgische webwinkel, moet je vaak twee à drie dagen wachten omdat er dan niemand is die je order verwerkt. En dus kiest de klant voor een buitenlandse webshop.” Die levert vaak al de dag nadien. Volgens Comeos verliezen Belgische handelaars daardoor meer dan de helft (53,7% om precies te zijn) van de omzet in e-commerce aan de buurlanden.

 

De sector is al langer vragende partij voor een oplossing voor flexibeler nacht- en zondagswerk. “In Nederland en Duitsland is dat wijdverspreid, maar hier is er in elk bedrijf een akkoord met de vakbonden nodig. En die bonden staan overal op de rem”, aldus Dominique Michel. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat in Nederland de ‘nacht’ officieel begint om 24 uur, terwijl dat bij ons al om 20 uur is.

 

Ook door onze loonkostenhandicap vestigen distributiecentra zich liever net over de grens, wat ons land dan weer 13.000 tot 15.000 banen kost. In een reactie op Twitter herhaalde minister van Werk Kris Peeters nog maar eens zijn pleidooi voor een “specifieke tax shift, o.a. voor e-commerce. 17% loonkostenhandicap is onhoudbaar”, zo zei hij. Werk aan de winkel dus voor de superministerraad rond Economie, later deze zomer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Back to top