Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Levering in weekend hoeft niet per se voor de Belg

Acht op de tien Belgen nemen er genoegen mee dat een pakje alleen tijdens kantooruren wordt geleverd, blijkt uit een consumentenenquête van handelsfederatie Comeos. “Toch is flexibeler nacht- en zondagswerk nodig”, zegt topman Dominique Michel.

Elke zondag bijna 8 miljoen bestellingen

Het lijkt contradictorisch, maar dat is het geenszins: “Zo worden vier op de tien online-aankopen na 17 uur gedaan en zijn er elke zondag bijna acht miljoen bestellingen”, zegt Dominique Michel in De Standaard. “Maar als je op zondag iets bestelt bij een Belgische webwinkel, moet je vaak twee à drie dagen wachten omdat er dan niemand is die je order verwerkt. En dus kiest de klant voor een buitenlandse webshop.” Die levert vaak al de dag nadien. Volgens Comeos verliezen Belgische handelaars daardoor meer dan de helft (53,7% om precies te zijn) van de omzet in e-commerce aan de buurlanden.

 

De sector is al langer vragende partij voor een oplossing voor flexibeler nacht- en zondagswerk. “In Nederland en Duitsland is dat wijdverspreid, maar hier is er in elk bedrijf een akkoord met de vakbonden nodig. En die bonden staan overal op de rem”, aldus Dominique Michel. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat in Nederland de ‘nacht’ officieel begint om 24 uur, terwijl dat bij ons al om 20 uur is.

 

Ook door onze loonkostenhandicap vestigen distributiecentra zich liever net over de grens, wat ons land dan weer 13.000 tot 15.000 banen kost. In een reactie op Twitter herhaalde minister van Werk Kris Peeters nog maar eens zijn pleidooi voor een “specifieke tax shift, o.a. voor e-commerce. 17% loonkostenhandicap is onhoudbaar”, zo zei hij. Werk aan de winkel dus voor de superministerraad rond Economie, later deze zomer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.