Lichte omzetdaling bij Metro Group | RetailDetail

Lichte omzetdaling bij Metro Group

Lichte omzetdaling bij Metro Group

De Duitse Metro Group heeft in het tweede kwartaal een omzetdaling van net geen procent moeten incasseren. Dat was vooral te wijten aan de resultaten op de internationale markt, aangezien er in Duitsland sprake was van een stijging.

Sterke stijging online verkoop

In het tweede kwartaal van het huidige boekjaar daalde de omzet met 0,9% naar 13,57 miljard euro. In Duitsland was er wel een omzetstijging van 1,7% naar 5,37 miljard euro, maar op de andere markten was er een daling van 2,5% naar 8,20 miljard euro. Op vergelijkbare basis was er dan weer een stijging van 0,6%, waartoe elke afdeling van het bedrijf bijdroeg. De Metro Group maakte in het tweede kwartaal een klein verlies van 43 miljoen euro, tegenover een verlies van 63 miljoen euro een jaar eerder.

 

Bij Metro Cash & Carry kwam de omzet uit op 6,5 miljard euro, een daling van 2,9% ten opzichte van een jaar eerder. Zonder wisselkoerseffecten was er wel maar een daling van 0,3% en op vergelijkbare basis was er zelfs een groei van 0,5%. Media-Saturn zag zijn omzet dan weer groeien met 1,9% (0,7% op vergelijkbare basis). Het is al het zevende kwartaal op rij dat de omzet bij de groep stijgt. De online verkoop steeg zelfs met 9,6% naar een half miljard euro. Bij Redcoon viel de online verkoop dan wel terug, bij Media Markt en Saturn ging die met 35% de hoogte in.

 

Bij Real tot slot daalde de omzet met 1,6% naar 1,8 miljard euro, al was er op vergelijkbare basis een lichte stijging van 0,5%. De online verkoop presteerde wel goed bij de keten en ging in de eerste zes maanden van het boekjaar met 60% de hoogte in naar 37 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.