Lichte omzetdaling voor Metro door elektronicapoot

Lichte omzetdaling voor Metro

Lichte omzetdaling voor Metro

Het Duitse detailhandelsconcern Metro Group heeft zijn omzet het voorbije boekjaar licht zien dalen. Daarbij doet de voedingspoot (met ketens als Makro, Metro en Real) het beter dan de elektronicadochters Media markt, Saturn en Redcoon.

58,4 miljard euro omzet

Metro zag zijn omzet in het gebroken boekjaar 2015-2016 (dat liep tot eind september) met 1,4% zakken tot 58,4 miljard, vooral als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. In lokale munt was er wél nog een lichte groei (+0,4%). Op vergelijkbare basis bleef de omzet zo goed als stabiel (+0,2%). Het management houdt in elk geval vast aan de eerder uitgesproken verwachting dat de bruto jaarwinst boven het niveau van vorig jaar ‑ toen 1,51 miljard euro ‑ zal uitstijgen.

 

In het vierde kwartaal van het boekjaar (juli, augustus en september) steeg de omzet op vergelijkbare basis met 0,1%, terwijl de totale omzet 0,5% zakte tot 14,2 miljard euro. De voedingsgroothandel presteerde daarbij sterker dan de elektronicapoot: konden Media markt en Saturn hun omzet nog stabiel houden, dan ging de verkoop bij de Redcoon-webshop wel in de min.

 

In de marge van de cijfers bevestigde Metro Group ook nog dat de eind maart aangekondigde splitsing tussen de groothandels- en levensmiddelenactiviteiten enerzijds en de consumentenelektronica anderzijds mooi op schema zit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie.