Lidl-eigenaar wil concurreren met Amazon Web Services

Lidl-moeder Schwarz Group gaat eigen clouddiensten lanceren, in directe concurrentie met Amazon Web Services. De retailgroep heeft Rewe en Siemens als klanten, en wil de clouddiensten nu uitbouwen tot een strategische bedrijfstak.

 

Strategische overname

Schwarz Group heeft begin deze maand de softwarespecialist Camao IDC overgenomen en ontwikkelt nu zijn informaticadivisie tot een heuse strategische bedrijfstak: net zoals AWS biedt de Lidl-moeder haar IT-diensten aan externe klanten aan. De groep zet in op het digitaliseren van bedrijven en wil zich als Europese speler onderscheiden ten opzichte van Amazon door in te zetten op privacy en databescherming, een punt waarop Amazon zeker in de EU regelmatig kritiek krijgt.

 

De coronacrisis heeft het plan versneld in plaats van tegengewerkt, bericht Lebensmittel Zeitung: door de nood aan telewerkmogelijkheden voor tienduizenden werknemers heeft de dienst meteen voor een vertienvoudiging van het aantal mobiele werkplekken gezorgd. "De coronacrisis versnelt de digitalisering", aldus een woordvoerder.

 

Het was meteen ook een goede stresstest voor Schwarz IT, dat al 3.000 medewerkers en 20.000 servers heeft. Door de acquisitie komen daar nu nog zeventig cloudspecialisten bij. Bovendien plant de groep nog extra datacentra te openen, waaronder een lopend project van 10.000 m². Hoewel het bedrijf zelf niks zegt over het kostenplaatje, schatten experts dat in de honderden miljoenen.