Local Friday wil consument overtuigen lokaal te kopen

Local Friday wil consument overtuigen lokaal te kopen

Vandaag is het startschot gegeven voor de actie Local Friday, een initiatief dat lokaal ambachtelijk talent en lokale winkeliers wil ondersteunen. Dat gebeurt onder meer via een online sensibiliseringsproject en een markt op 22 november.

 

Charter

De campagne wil in de eerste plaats de consumenten aanzetten om bewust lokaal aan te kopen. Door het charter op iksteunlocalfriday.be te tekenen (en het te delen op sociale media) kunnen mensen hun ‘lokale keuze’ concreet maken. Op 22 november volgt de Local Friday Fair in het Felix Pakhuis te Antwerpen: dan stellen een dertigtal lokale standhouders uit diverse sectoren er hun producten en artikelen voor. Het gaat dan om mode, voeding, juwelen, keramiek, streekproducten en accessoires.

 

"Met deze campagne willen we er iedereen bewust van maken dat kopen bij een lokale ondernemer heel veel voordelen biedt. Je kiest voor kwaliteit en duurzaamheid en investeert in de toekomst van je lokale omgeving. En geef toe, het is ook gewoon fun", vertelt initiatiefneemster (en mede-oprichter van Belgunique) Sofie Smolders.

 

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zet, als vertegenwoordiger van de kleinhandel, de schouders mee onder het project. "Lokaal kopen is dus bewust kiezen voor kwaliteit en duurzaamheid. Je weet hoe en door wie het product werd vervaardigd. De band tussen de maker, het product en de consument wordt zo ook veel persoonlijker", stelt Christine Mattheeuws van NSZ.