Lokale Britse overheden willen ‘Tesco Tax’

Lokale Britse overheden willen ‘Tesco Tax’

De gemeenteraad van de Britse stad Derby wil een heffing invoeren op grote supermarkten, die er voor moet zorgen dat uitgaven van consumenten terug naar de gemeenschap vloeien. De Britse overheid vreest echter dat dit tot prijsstijgingen zal leiden.

Tot 500 miljoen euro taks

19 andere lokale autoriteiten hebben al gezegd de vraag van Derby te ondersteunen. Zo willen ze dat uitgaven, waarvan het geld merendeels verdwijnt uit de lokale gemeenschap, toch terugvloeien naar de steden en gemeenten. Dergelijke belasting zou jaarlijks tot 400 miljoen pond (500 miljoen euro) kunnen opleveren, meldt de BBC.


"Onderzoek toont aan dat 95 % van al het geld dat in grote supermarkten uitgegeven wordt de lokale economie voorgoed verlaat, vergeleken met slechts 50 % bij lokale, onafhankelijke retailers. Deze heffing is een bescheiden poging om er voor te zorgen dat meer geld opnieuw circuleert en dat het blijft bijdragen aan lokale jobs en lokale handel", staat te lezen in het voorstel.


Sustainable Communities Act

Het voorstel werd gedaan in kader van de Sustainable Communities Act, waarbij lokale overheden en gemeenschappen voorstellen mogen doen aan de overheid om lokale problemen op te lossen. De heffing, die tot 8,5 procent kan bedragen, zal gelden voor grote supermarkten met een waarde van meer dan 500.000 pond (630.000 euro). In Schotland en Noord-Ierland bestaat al een soortgelijke 'Tesco Tax'.

 

Binnen de zes maanden moet de overheid reageren op het voorstel. Gaat ze akkoord, dan zal de taks niet enkel gelden voor de twintig steden en gemeenten die het voorstel steunen, maar voor alle lokale overheden. In dat geval zou ze supermarkten tot 190 miljoen pond (240 miljoen euro) kunnen kosten. Wordt ze ook toegepast op andere grote retailers, dan kan het dus oplopen tot 400 miljoen pond (505 miljoen euro).

 

De overheid ziet deze belasting echter niet zitten, omdat ze vreest dat de prijzen zo zullen stijgen. De regering gaf al eerder aan geen prijsstijgingen willen die vooral gezinnen met een laag inkomen zullen raken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top