Lokale Britse overheden willen ‘Tesco Tax’

Lokale Britse overheden willen ‘Tesco Tax’

De gemeenteraad van de Britse stad Derby wil een heffing invoeren op grote supermarkten, die er voor moet zorgen dat uitgaven van consumenten terug naar de gemeenschap vloeien. De Britse overheid vreest echter dat dit tot prijsstijgingen zal leiden.

Tot 500 miljoen euro taks

19 andere lokale autoriteiten hebben al gezegd de vraag van Derby te ondersteunen. Zo willen ze dat uitgaven, waarvan het geld merendeels verdwijnt uit de lokale gemeenschap, toch terugvloeien naar de steden en gemeenten. Dergelijke belasting zou jaarlijks tot 400 miljoen pond (500 miljoen euro) kunnen opleveren, meldt de BBC.


"Onderzoek toont aan dat 95 % van al het geld dat in grote supermarkten uitgegeven wordt de lokale economie voorgoed verlaat, vergeleken met slechts 50 % bij lokale, onafhankelijke retailers. Deze heffing is een bescheiden poging om er voor te zorgen dat meer geld opnieuw circuleert en dat het blijft bijdragen aan lokale jobs en lokale handel", staat te lezen in het voorstel.


Sustainable Communities Act

Het voorstel werd gedaan in kader van de Sustainable Communities Act, waarbij lokale overheden en gemeenschappen voorstellen mogen doen aan de overheid om lokale problemen op te lossen. De heffing, die tot 8,5 procent kan bedragen, zal gelden voor grote supermarkten met een waarde van meer dan 500.000 pond (630.000 euro). In Schotland en Noord-Ierland bestaat al een soortgelijke 'Tesco Tax'.

 

Binnen de zes maanden moet de overheid reageren op het voorstel. Gaat ze akkoord, dan zal de taks niet enkel gelden voor de twintig steden en gemeenten die het voorstel steunen, maar voor alle lokale overheden. In dat geval zou ze supermarkten tot 190 miljoen pond (240 miljoen euro) kunnen kosten. Wordt ze ook toegepast op andere grote retailers, dan kan het dus oplopen tot 400 miljoen pond (505 miljoen euro).

 

De overheid ziet deze belasting echter niet zitten, omdat ze vreest dat de prijzen zo zullen stijgen. De regering gaf al eerder aan geen prijsstijgingen willen die vooral gezinnen met een laag inkomen zullen raken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top