Lokale Britse overheden willen ‘Tesco Tax’ | RetailDetail

Lokale Britse overheden willen ‘Tesco Tax’

Lokale Britse overheden willen ‘Tesco Tax’

De gemeenteraad van de Britse stad Derby wil een heffing invoeren op grote supermarkten, die er voor moet zorgen dat uitgaven van consumenten terug naar de gemeenschap vloeien. De Britse overheid vreest echter dat dit tot prijsstijgingen zal leiden.

Tot 500 miljoen euro taks

19 andere lokale autoriteiten hebben al gezegd de vraag van Derby te ondersteunen. Zo willen ze dat uitgaven, waarvan het geld merendeels verdwijnt uit de lokale gemeenschap, toch terugvloeien naar de steden en gemeenten. Dergelijke belasting zou jaarlijks tot 400 miljoen pond (500 miljoen euro) kunnen opleveren, meldt de BBC.


"Onderzoek toont aan dat 95 % van al het geld dat in grote supermarkten uitgegeven wordt de lokale economie voorgoed verlaat, vergeleken met slechts 50 % bij lokale, onafhankelijke retailers. Deze heffing is een bescheiden poging om er voor te zorgen dat meer geld opnieuw circuleert en dat het blijft bijdragen aan lokale jobs en lokale handel", staat te lezen in het voorstel.


Sustainable Communities Act

Het voorstel werd gedaan in kader van de Sustainable Communities Act, waarbij lokale overheden en gemeenschappen voorstellen mogen doen aan de overheid om lokale problemen op te lossen. De heffing, die tot 8,5 procent kan bedragen, zal gelden voor grote supermarkten met een waarde van meer dan 500.000 pond (630.000 euro). In Schotland en Noord-Ierland bestaat al een soortgelijke 'Tesco Tax'.

 

Binnen de zes maanden moet de overheid reageren op het voorstel. Gaat ze akkoord, dan zal de taks niet enkel gelden voor de twintig steden en gemeenten die het voorstel steunen, maar voor alle lokale overheden. In dat geval zou ze supermarkten tot 190 miljoen pond (240 miljoen euro) kunnen kosten. Wordt ze ook toegepast op andere grote retailers, dan kan het dus oplopen tot 400 miljoen pond (505 miljoen euro).

 

De overheid ziet deze belasting echter niet zitten, omdat ze vreest dat de prijzen zo zullen stijgen. De regering gaf al eerder aan geen prijsstijgingen willen die vooral gezinnen met een laag inkomen zullen raken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.