Inwoners Londen voorstander van verkeersvrije Oxford Street | RetailDetail

Londen wil Oxford Street verkeersvrij

Londen wil Oxford Street verkeersvrij
Shutterstock

In Londen hebben de plannen om Oxford Street volledig verkeersvrij te maken een flinke boost gekregen. nu blijkt dat ook de Londenaars voorstander zijn. Bijna twee op drie wil auto's immers bannen uit een van de drukste winkelstraten in de Britse hoofdstad.

Eind volgend jaar eerste ontwerp

12.000 omwoners, handelaars en bezoekers van Oxford Street lieten in de periode van april tot juni van dit jaar weten hoe ze dachten over het verkeersvrij maken van de winkelstraat. 62% zegt voorstander te zijn, terwijl 30% tegen is. Tegenstanders hebben vooral schrik dat de winkelstraat nog moeilijk te bereiken zal zijn en dat er extra files worden gecreëerd.

 

In november wordt er een nieuwe rondvraag georganiseerd en tegen december 2018 is er mogelijk een eerste ontwerp beschikbaar. Het plan is om vanaf 2021 Oxford Street volledig verkeersvrij te maken. Het komende jaar moet vooral bekeken worden hoe de voetgangerszone de omliggende straten zal beïnvloeden.

 

Dorpse Vlaming geen voorstander van voetgangerszone

In Brussel werd in 2016 ook een voetgangerszone geïnstalleerd, maar daar waren de reacties voornamelijk negatief. Handelaars vonden dat ze te weinig betrokken waren bij de invulling en consumenten klaagden dat het centrum bijzonder moeilijk bereikbaar was geworden. Uit onderzoek bleek nochtans dat de handelaars vrijwel allemaal voor een voetgangerszone zijn, maar dat die dan wel goed voorbereid moet worden.

 

Onlangs hield het programma De Stemming op Radio 1 een gelijkaardige rondvraag. Daaruit blijkt dat twee op de drie Vlamingen geen voorstander is van een verkeersvrij centrum in zijn gemeente. In steden met meer dan 100.000 inwoners is 60% echter wél voorstander. Hoe kleiner de gemeente, hoe minder de inwoners het zien zitten om een voetgangerszone te installeren. Dat is niet verwonderlijk: kleinere gemeenten hebben normaal gezien al minder last van verkeer en er zijn ook minder uitvalswegen, waardoor het verkeersvrij maken van de handelskern minder aangewezen is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).