Inwoners Londen voorstander van verkeersvrije Oxford Street | RetailDetail

Londen wil Oxford Street verkeersvrij

Londen wil Oxford Street verkeersvrij
Shutterstock

In Londen hebben de plannen om Oxford Street volledig verkeersvrij te maken een flinke boost gekregen. nu blijkt dat ook de Londenaars voorstander zijn. Bijna twee op drie wil auto's immers bannen uit een van de drukste winkelstraten in de Britse hoofdstad.

Eind volgend jaar eerste ontwerp

12.000 omwoners, handelaars en bezoekers van Oxford Street lieten in de periode van april tot juni van dit jaar weten hoe ze dachten over het verkeersvrij maken van de winkelstraat. 62% zegt voorstander te zijn, terwijl 30% tegen is. Tegenstanders hebben vooral schrik dat de winkelstraat nog moeilijk te bereiken zal zijn en dat er extra files worden gecreëerd.

 

In november wordt er een nieuwe rondvraag georganiseerd en tegen december 2018 is er mogelijk een eerste ontwerp beschikbaar. Het plan is om vanaf 2021 Oxford Street volledig verkeersvrij te maken. Het komende jaar moet vooral bekeken worden hoe de voetgangerszone de omliggende straten zal beïnvloeden.

 

Dorpse Vlaming geen voorstander van voetgangerszone

In Brussel werd in 2016 ook een voetgangerszone geïnstalleerd, maar daar waren de reacties voornamelijk negatief. Handelaars vonden dat ze te weinig betrokken waren bij de invulling en consumenten klaagden dat het centrum bijzonder moeilijk bereikbaar was geworden. Uit onderzoek bleek nochtans dat de handelaars vrijwel allemaal voor een voetgangerszone zijn, maar dat die dan wel goed voorbereid moet worden.

 

Onlangs hield het programma De Stemming op Radio 1 een gelijkaardige rondvraag. Daaruit blijkt dat twee op de drie Vlamingen geen voorstander is van een verkeersvrij centrum in zijn gemeente. In steden met meer dan 100.000 inwoners is 60% echter wél voorstander. Hoe kleiner de gemeente, hoe minder de inwoners het zien zitten om een voetgangerszone te installeren. Dat is niet verwonderlijk: kleinere gemeenten hebben normaal gezien al minder last van verkeer en er zijn ook minder uitvalswegen, waardoor het verkeersvrij maken van de handelskern minder aangewezen is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.