Luc Vandevelde: “Ahold en Delhaize hebben de geschiedenis tegen” | RetailDetail

Luc Vandevelde: “Ahold en Delhaize hebben de geschiedenis tegen”

Luc Vandevelde: “Ahold en Delhaize hebben de geschiedenis tegen”

In een zeldzaam interview laat Luc Vandevelde, ex-topman van Carrefour en Marks & Spencer, zijn licht schijnen over het samengaan van Ahold en Delhaize. Daarbij uit hij flinke twijfels over het welslagen van de fusie.

Over Belgen met te weinig ambitie...

"Het is spijtig dat we weer een Belgisch bedrijf zien verdwijnen. Voor België is het een verlies. Wat gezegd wordt over die 50/50-governance, is larie en apekool. Als de hoofdaandeelhouder in Nederland zit, worden de beslissingen daar genomen. Economisch gezien is het hoogstwaarschijnlijk een terechte zaak, maar ik heb geleerd dat fusies in retail niet vaak werken", zegt hij in Trends.

 

Vandevelde verwijst daarbij naar de mislukte overname van het Britse Safeway in 2004 door Morrisons en bestempelt ook het samengaan van Carrefour en Promodès als "totaal misgelopen". "Er zijn weinig fusies die ergens iets meebrengen. Bon, in dit geval is Ahold sterk in Nederland en Delhaize in België, en is er weinig overlap. In Amerika is dat er wel. Het is een open vraag of het zal werken, maar history is against them."

 

...en slimme Nederlanders

Nog altijd volgens Vandevelde had Delhaize drie of vier jaar geleden zelf het initiatief moeten nemen in plaats van te wachten tot Ahold weer uit zijn as herrees: "Ik weet niet of Ahold toen bereid was erover te spreken, maar ik veronderstel van wel. Als het samengaan nu logisch is, was het toen ook logisch."

 

Om vervolgens de mogelijke verklaring te zoeken in het cultuurverschil tussen Belgen en Nederlanders: "Misschien ontbrak het ons aan fierheid. Ik heb de indruk dat we als Belgen weinig belang hechten aan wie de lakens uitdeelt, zolang het maar goed opbrengt. Wat blijft nog over van de industrie in België? En vergelijk het met Nederland, dat nog altijd die industriële reuzen heeft. Zelfs als ze samenwerken met Engelsen, zoals Unilever of Shell, houden ze er nog altijd een 50/50-evenwicht."

 

De intussen 64-jarige Luc Vandevelde heeft in de retailwereld een carrière uitgebouwd om u tegen te zeggen. De Limburger reeg de topfuncties aan elkaar bij Kraft, Promodès en Marks & Spencer, maar kiest nu al meer dan tien jaar voor een rol in de achtergrond. Tien jaar geleden richtte hij durfkapitaalgroep Change Capital Partners (CCP) op, van 2004 tot 2007 was hij voorzitter van Carrefour en momenteel is hij voorzitter van de kapitaalkrachtige groep Majid Al Futtaim Ventures uit Dubai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top