Luc Vandevelde: “Ahold en Delhaize hebben de geschiedenis tegen”

Luc Vandevelde: “Ahold en Delhaize hebben de geschiedenis tegen”

In een zeldzaam interview laat Luc Vandevelde, ex-topman van Carrefour en Marks & Spencer, zijn licht schijnen over het samengaan van Ahold en Delhaize. Daarbij uit hij flinke twijfels over het welslagen van de fusie.

Over Belgen met te weinig ambitie...

"Het is spijtig dat we weer een Belgisch bedrijf zien verdwijnen. Voor België is het een verlies. Wat gezegd wordt over die 50/50-governance, is larie en apekool. Als de hoofdaandeelhouder in Nederland zit, worden de beslissingen daar genomen. Economisch gezien is het hoogstwaarschijnlijk een terechte zaak, maar ik heb geleerd dat fusies in retail niet vaak werken", zegt hij in Trends.

 

Vandevelde verwijst daarbij naar de mislukte overname van het Britse Safeway in 2004 door Morrisons en bestempelt ook het samengaan van Carrefour en Promodès als "totaal misgelopen". "Er zijn weinig fusies die ergens iets meebrengen. Bon, in dit geval is Ahold sterk in Nederland en Delhaize in België, en is er weinig overlap. In Amerika is dat er wel. Het is een open vraag of het zal werken, maar history is against them."

 

...en slimme Nederlanders

Nog altijd volgens Vandevelde had Delhaize drie of vier jaar geleden zelf het initiatief moeten nemen in plaats van te wachten tot Ahold weer uit zijn as herrees: "Ik weet niet of Ahold toen bereid was erover te spreken, maar ik veronderstel van wel. Als het samengaan nu logisch is, was het toen ook logisch."

 

Om vervolgens de mogelijke verklaring te zoeken in het cultuurverschil tussen Belgen en Nederlanders: "Misschien ontbrak het ons aan fierheid. Ik heb de indruk dat we als Belgen weinig belang hechten aan wie de lakens uitdeelt, zolang het maar goed opbrengt. Wat blijft nog over van de industrie in België? En vergelijk het met Nederland, dat nog altijd die industriële reuzen heeft. Zelfs als ze samenwerken met Engelsen, zoals Unilever of Shell, houden ze er nog altijd een 50/50-evenwicht."

 

De intussen 64-jarige Luc Vandevelde heeft in de retailwereld een carrière uitgebouwd om u tegen te zeggen. De Limburger reeg de topfuncties aan elkaar bij Kraft, Promodès en Marks & Spencer, maar kiest nu al meer dan tien jaar voor een rol in de achtergrond. Tien jaar geleden richtte hij durfkapitaalgroep Change Capital Partners (CCP) op, van 2004 tot 2007 was hij voorzitter van Carrefour en momenteel is hij voorzitter van de kapitaalkrachtige groep Majid Al Futtaim Ventures uit Dubai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

Het Nederlandse Blokker heeft de voorbije de eerste vestigingen die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht, heropend. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top