Luc Vandevelde: “Ahold en Delhaize hebben de geschiedenis tegen”

Luc Vandevelde: “Ahold en Delhaize hebben de geschiedenis tegen”

In een zeldzaam interview laat Luc Vandevelde, ex-topman van Carrefour en Marks & Spencer, zijn licht schijnen over het samengaan van Ahold en Delhaize. Daarbij uit hij flinke twijfels over het welslagen van de fusie.

Over Belgen met te weinig ambitie...

"Het is spijtig dat we weer een Belgisch bedrijf zien verdwijnen. Voor België is het een verlies. Wat gezegd wordt over die 50/50-governance, is larie en apekool. Als de hoofdaandeelhouder in Nederland zit, worden de beslissingen daar genomen. Economisch gezien is het hoogstwaarschijnlijk een terechte zaak, maar ik heb geleerd dat fusies in retail niet vaak werken", zegt hij in Trends.

 

Vandevelde verwijst daarbij naar de mislukte overname van het Britse Safeway in 2004 door Morrisons en bestempelt ook het samengaan van Carrefour en Promodès als "totaal misgelopen". "Er zijn weinig fusies die ergens iets meebrengen. Bon, in dit geval is Ahold sterk in Nederland en Delhaize in België, en is er weinig overlap. In Amerika is dat er wel. Het is een open vraag of het zal werken, maar history is against them."

 

...en slimme Nederlanders

Nog altijd volgens Vandevelde had Delhaize drie of vier jaar geleden zelf het initiatief moeten nemen in plaats van te wachten tot Ahold weer uit zijn as herrees: "Ik weet niet of Ahold toen bereid was erover te spreken, maar ik veronderstel van wel. Als het samengaan nu logisch is, was het toen ook logisch."

 

Om vervolgens de mogelijke verklaring te zoeken in het cultuurverschil tussen Belgen en Nederlanders: "Misschien ontbrak het ons aan fierheid. Ik heb de indruk dat we als Belgen weinig belang hechten aan wie de lakens uitdeelt, zolang het maar goed opbrengt. Wat blijft nog over van de industrie in België? En vergelijk het met Nederland, dat nog altijd die industriële reuzen heeft. Zelfs als ze samenwerken met Engelsen, zoals Unilever of Shell, houden ze er nog altijd een 50/50-evenwicht."

 

De intussen 64-jarige Luc Vandevelde heeft in de retailwereld een carrière uitgebouwd om u tegen te zeggen. De Limburger reeg de topfuncties aan elkaar bij Kraft, Promodès en Marks & Spencer, maar kiest nu al meer dan tien jaar voor een rol in de achtergrond. Tien jaar geleden richtte hij durfkapitaalgroep Change Capital Partners (CCP) op, van 2004 tot 2007 was hij voorzitter van Carrefour en momenteel is hij voorzitter van de kapitaalkrachtige groep Majid Al Futtaim Ventures uit Dubai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top