Makro België gaat reorganiseren | RetailDetail

Makro België gaat reorganiseren

Makro België gaat reorganiseren

Makro Cash & Carry Belgium heeft deze namiddag op een Bijzondere Ondernemingsraad aan haar personeel meegedeeld dat het van plan is om het bedrijf te reorganiseren om de toekomst van Makro in België te verzekeren. Door de reorganisatie komen 370 banen op de helling te staan.

Herstructureringsplan met drie pijlers

Om de toekomst van Makro België veilig te stellen, heeft het management een toekomstplan uit de doeken gedaan dat rust op drie grote pijlers. Zo wordt de interne structuur van elke Makro-winkel herleid tot drie afdelingen: sales, goods flow en services. Dat zou moeten leiden tot meer comfort voor de klant en een betere winkelbeleving, naast een betere logistieke flow.

 

De boekhouding en de administratie zullen dan weer gecentraliseerd worden, waarmee Makro de strijd wil aangaan met onnodige kosten. Tot slot zal er ook nog geïnvesteerd worden in de opleiding van werknemers en in de modernisering van alle winkels. Zo zal het vorig jaar gelanceerde concept van belevingswerelden in alle winkels worden geïmplementeerd en hoopt de cash & carry-keten ook nieuwe klantengroepen te gaan aantrekken.

 

"Naakte ontslagen vermijden"

De directie van Makro Cash & Carry wil naar eigen zeggen zo snel mogelijk in overleg treden met de sociale partners "teneinde zoveel mogelijk naakte ontslagen te vermijden". De distributeur laat wel al weten dat 370 medewerkers van de in totaal 3300 Belgische personeelsleden door de herstructurering getroffen kunnen worden.

 

Als reden voor de reorganisatie geeft Makro het veranderende consumentengedrag aan, naast het moeilijke economische klimaat. "De afgelopen jaren is het aankoopgedrag van de consument grondig gewijzigd: er is de opkomst van online winkelen, de consument vraagt ook een uitgebreidere service, meer comfort en een vlottere mobiliteit. Ook de recente economische crisis had een impact op de cijfers van Makro Cash & Carry Belgium", luidt de uitleg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.