Makro België gaat reorganiseren

Makro België gaat reorganiseren

Makro Cash & Carry Belgium heeft deze namiddag op een Bijzondere Ondernemingsraad aan haar personeel meegedeeld dat het van plan is om het bedrijf te reorganiseren om de toekomst van Makro in België te verzekeren. Door de reorganisatie komen 370 banen op de helling te staan.

Herstructureringsplan met drie pijlers

Om de toekomst van Makro België veilig te stellen, heeft het management een toekomstplan uit de doeken gedaan dat rust op drie grote pijlers. Zo wordt de interne structuur van elke Makro-winkel herleid tot drie afdelingen: sales, goods flow en services. Dat zou moeten leiden tot meer comfort voor de klant en een betere winkelbeleving, naast een betere logistieke flow.

 

De boekhouding en de administratie zullen dan weer gecentraliseerd worden, waarmee Makro de strijd wil aangaan met onnodige kosten. Tot slot zal er ook nog geïnvesteerd worden in de opleiding van werknemers en in de modernisering van alle winkels. Zo zal het vorig jaar gelanceerde concept van belevingswerelden in alle winkels worden geïmplementeerd en hoopt de cash & carry-keten ook nieuwe klantengroepen te gaan aantrekken.

 

"Naakte ontslagen vermijden"

De directie van Makro Cash & Carry wil naar eigen zeggen zo snel mogelijk in overleg treden met de sociale partners "teneinde zoveel mogelijk naakte ontslagen te vermijden". De distributeur laat wel al weten dat 370 medewerkers van de in totaal 3300 Belgische personeelsleden door de herstructurering getroffen kunnen worden.

 

Als reden voor de reorganisatie geeft Makro het veranderende consumentengedrag aan, naast het moeilijke economische klimaat. "De afgelopen jaren is het aankoopgedrag van de consument grondig gewijzigd: er is de opkomst van online winkelen, de consument vraagt ook een uitgebreidere service, meer comfort en een vlottere mobiliteit. Ook de recente economische crisis had een impact op de cijfers van Makro Cash & Carry Belgium", luidt de uitleg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top