Makro België gaat reorganiseren

Makro België gaat reorganiseren

Makro Cash & Carry Belgium heeft deze namiddag op een Bijzondere Ondernemingsraad aan haar personeel meegedeeld dat het van plan is om het bedrijf te reorganiseren om de toekomst van Makro in België te verzekeren. Door de reorganisatie komen 370 banen op de helling te staan.

Herstructureringsplan met drie pijlers

Om de toekomst van Makro België veilig te stellen, heeft het management een toekomstplan uit de doeken gedaan dat rust op drie grote pijlers. Zo wordt de interne structuur van elke Makro-winkel herleid tot drie afdelingen: sales, goods flow en services. Dat zou moeten leiden tot meer comfort voor de klant en een betere winkelbeleving, naast een betere logistieke flow.

 

De boekhouding en de administratie zullen dan weer gecentraliseerd worden, waarmee Makro de strijd wil aangaan met onnodige kosten. Tot slot zal er ook nog geïnvesteerd worden in de opleiding van werknemers en in de modernisering van alle winkels. Zo zal het vorig jaar gelanceerde concept van belevingswerelden in alle winkels worden geïmplementeerd en hoopt de cash & carry-keten ook nieuwe klantengroepen te gaan aantrekken.

 

"Naakte ontslagen vermijden"

De directie van Makro Cash & Carry wil naar eigen zeggen zo snel mogelijk in overleg treden met de sociale partners "teneinde zoveel mogelijk naakte ontslagen te vermijden". De distributeur laat wel al weten dat 370 medewerkers van de in totaal 3300 Belgische personeelsleden door de herstructurering getroffen kunnen worden.

 

Als reden voor de reorganisatie geeft Makro het veranderende consumentengedrag aan, naast het moeilijke economische klimaat. "De afgelopen jaren is het aankoopgedrag van de consument grondig gewijzigd: er is de opkomst van online winkelen, de consument vraagt ook een uitgebreidere service, meer comfort en een vlottere mobiliteit. Ook de recente economische crisis had een impact op de cijfers van Makro Cash & Carry Belgium", luidt de uitleg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top