Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart | RetailDetail

Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart

Makro opent nieuw concept in Machelen en Lodelinsart

In Machelen en Lodelinsart heropent Makro vandaag de eerste twee vestigingen volgens het nieuwe concept. De keten trekt daarbij de kaart van specialisatie in "good food, party en home", de elektronica-afdelingen komen in handen van Media Markt.

Breder publiek

“Na meer dan veertig jaar vinden we onszelf opnieuw uit en gaan we een veel breder publiek aanspreken: daartoe behoort zowel ons vertrouwd cliënteel als nieuwe generaties van toekomstige klanten. Bovendien leggen we veel meer de nadruk op de eindconsument, daar waar het vroeger nog in hoofdzaak de zelfstandige en KMO’s waren”, zegt CEO Antonio Baptista. Op basis van marktstudies en klantenonderzoeken werd besloten om bepaalde productcategorieën naar voren te schuiven, “om zo dé Makro van alle Belgen te worden”.

 

Binnen de afdeling Good Food werkt Makro nauw samen met zusterketen Metro, dat enkel aan restaurateurs verkoopt. “Wij zullen onze klanten enkel het beste van het beste voorschotelen, maar uiteraard wel tegen scherpe prijzen. Gaande van producten die noodzakelijk zijn voor dagelijks gebruik, tot producten binnen een hoger gamma. Deze laatste categorie wil Makro voor iedereen toegankelijk maken door ze aan de laagst mogelijke prijs aan te bieden“, aldus Baptista.

 

Daarbij wordt ook de klantbeleving bijzonder belangrijk. Telers en specialisten zullen hun kennis met de klant delen en er zullen regelmatig degustatiemomenten plaatsvinden. Daarnaast wordt het assortiment ook aangepast aan de noden en vragen van de klant: “Als iemand ons vandaag komt vertellen dat hij verlekkerd is op een welbepaalde soort sinaasappels dan zullen we ervoor zorgen dat die bij wijze van spreken morgen in de winkel ligt.”

 

Feesten (en) bouwen

Binnen het segment Party wil Makro alles aanbieden voor alle mogelijke feestjes in het leven van de consument. “Uit een van onze marktstudies blijkt dat de Belg gemiddeld drie tot zeven keer per jaar feestjes organiseert”, verduidelijkt Baptista. “Dat aantal kan zelfs oplopen tot tien. Er is dus duidelijk een markt die openligt voor de feestende Belg die graag alles onder één dak vindt, voor de deur wilt parkeren en wel wat hulp kan gebruiken.”

 

Tot slot is er Home, waar alles te vinden is voor het bouwen, renoveren en decoreren van woningen. In het Work Center kunnen klanten terecht voor het zwaarder materiaal, maar er is ook een speciale opbergafdelingen en een ruim assortiment aan uitrusting en decoratie van de woning.

 

Media Markt

Voor de afdeling consumentenelektronica heeft Makro een tijdje geleden al een samenwerking afgesloten met Media Markt: die keten krijgt in elke vestiging van Makro een grote shop-in-shop. “Zij zijn voortaan de specialisten in alles wat met elektronica te maken heeft. Dit luik laten we helemaal aan hen over. Dankzij dit aanbod kunnen onze klanten het helemaal gezellig maken in huis.”

 

De ruimte van de winkels blijft ook binnen het nieuwe concept hetzelfde, maar wordt helemaal anders ingedeeld. Zo moeten de drie specialisaties beter tot hun recht komen en is er ruimte om in de toekomst ook workshops te organiseren.

 

De komende zes maanden zullen ook de andere vestigingen van Makro hun deuren heropenen na een grondige facelift. Nu zijn die in Machelen en Lodelinsart aan de beurt, nadien volgen de winkels in Eke en Sint-Pieters-Leeuw en voor de zomer openen ook de Makro’s in Deurne en Alleur opnieuw de deuren.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.