Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’

Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’

Wie aandelen heeft van Marks & Spencer kan voortaan een deel van het dividend dat de Britse retailer uitkeert, ontvangen op een prepaid klantenkaart met korting. Origineel én een win-winsituatie voor zowel de retailer als de belegger.

190.000 (kleine) aandeelhouders

Vorig jaar keerde het beursgenoteerde Marks & Spencer 0,17 pond per aandeel uit aan zijn aandeelhouders. Toen gebeurde dat in cash, maar daar wil de Britse retailer van kleding, huishoudproducten en voeding nu verandering in brengen.

 

Voortaan krijgen de 190.000 geregistreerde individuele aandeelhouders (die samen 30% van alle aandelen bezitten) de keuze: ofwel een uitkering in cash, ofwel een prepaid klantenkaart waarop ze tot 1.000 pond (1.400 euro) van hun dividend kunnen laden. Daarmee kunnen ze bij M&S spullen kopen met als extra bonus een korting van 10%.

 

Aandeelhouderskritiek op CEO Bolland

"Onze particuliere beleggers behoren vaak tot onze trouwste klanten en wij zoeken continu naar manieren om die belangrijke groep aandeelhouders aan ons te binden", heet het bij M&S. "We hebben zeer goed geluisterd naar hun feedback en geloven dat we nu een simpel mechanisme hebben gevonden om hun investering in ons bedrijf extra te belonen."

 

Al zien critici in het idee ook een zoethoudertje voor de kleine beleggers: de Nederlandse CEO Marc Bolland kreeg tijdens de vorige algemene aandeelhoudersvergadering namelijk flink wat kritiek van de individuele aandeelhouders, omdat de winst van Marks & Spencer nu al drie jaar op een rij daalt.

 

Helaas voor onze lezers die M&S-aandelen in bezit zouden hebben: het voorstel geldt (vooralsnog) enkel voor aandeelhouders die in Groot-Brittannië gedomiciliceerd zijn en de kortingkaart is ook enkel in de Britse winkels te 'verzilveren', zo liet de investeringscel van M&S ons weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Hema opent eerste Belgische flagshipstores met internationale formule

06/12/2017

Het Nederlandse Hema heeft vandaag aan het Muntplein in Brussel de eerste Belgische flagshipstore geopend volgens het internationale concept. Eind deze week opent ook in Antwerpen zo'n winkel de deuren.

Back to top