Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’ | RetailDetail

Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’

Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’

Wie aandelen heeft van Marks & Spencer kan voortaan een deel van het dividend dat de Britse retailer uitkeert, ontvangen op een prepaid klantenkaart met korting. Origineel én een win-winsituatie voor zowel de retailer als de belegger.

190.000 (kleine) aandeelhouders

Vorig jaar keerde het beursgenoteerde Marks & Spencer 0,17 pond per aandeel uit aan zijn aandeelhouders. Toen gebeurde dat in cash, maar daar wil de Britse retailer van kleding, huishoudproducten en voeding nu verandering in brengen.

 

Voortaan krijgen de 190.000 geregistreerde individuele aandeelhouders (die samen 30% van alle aandelen bezitten) de keuze: ofwel een uitkering in cash, ofwel een prepaid klantenkaart waarop ze tot 1.000 pond (1.400 euro) van hun dividend kunnen laden. Daarmee kunnen ze bij M&S spullen kopen met als extra bonus een korting van 10%.

 

Aandeelhouderskritiek op CEO Bolland

"Onze particuliere beleggers behoren vaak tot onze trouwste klanten en wij zoeken continu naar manieren om die belangrijke groep aandeelhouders aan ons te binden", heet het bij M&S. "We hebben zeer goed geluisterd naar hun feedback en geloven dat we nu een simpel mechanisme hebben gevonden om hun investering in ons bedrijf extra te belonen."

 

Al zien critici in het idee ook een zoethoudertje voor de kleine beleggers: de Nederlandse CEO Marc Bolland kreeg tijdens de vorige algemene aandeelhoudersvergadering namelijk flink wat kritiek van de individuele aandeelhouders, omdat de winst van Marks & Spencer nu al drie jaar op een rij daalt.

 

Helaas voor onze lezers die M&S-aandelen in bezit zouden hebben: het voorstel geldt (vooralsnog) enkel voor aandeelhouders die in Groot-Brittannië gedomiciliceerd zijn en de kortingkaart is ook enkel in de Britse winkels te 'verzilveren', zo liet de investeringscel van M&S ons weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top