Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’ | RetailDetail

Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’

Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’

Wie aandelen heeft van Marks & Spencer kan voortaan een deel van het dividend dat de Britse retailer uitkeert, ontvangen op een prepaid klantenkaart met korting. Origineel én een win-winsituatie voor zowel de retailer als de belegger.

190.000 (kleine) aandeelhouders

Vorig jaar keerde het beursgenoteerde Marks & Spencer 0,17 pond per aandeel uit aan zijn aandeelhouders. Toen gebeurde dat in cash, maar daar wil de Britse retailer van kleding, huishoudproducten en voeding nu verandering in brengen.

 

Voortaan krijgen de 190.000 geregistreerde individuele aandeelhouders (die samen 30% van alle aandelen bezitten) de keuze: ofwel een uitkering in cash, ofwel een prepaid klantenkaart waarop ze tot 1.000 pond (1.400 euro) van hun dividend kunnen laden. Daarmee kunnen ze bij M&S spullen kopen met als extra bonus een korting van 10%.

 

Aandeelhouderskritiek op CEO Bolland

"Onze particuliere beleggers behoren vaak tot onze trouwste klanten en wij zoeken continu naar manieren om die belangrijke groep aandeelhouders aan ons te binden", heet het bij M&S. "We hebben zeer goed geluisterd naar hun feedback en geloven dat we nu een simpel mechanisme hebben gevonden om hun investering in ons bedrijf extra te belonen."

 

Al zien critici in het idee ook een zoethoudertje voor de kleine beleggers: de Nederlandse CEO Marc Bolland kreeg tijdens de vorige algemene aandeelhoudersvergadering namelijk flink wat kritiek van de individuele aandeelhouders, omdat de winst van Marks & Spencer nu al drie jaar op een rij daalt.

 

Helaas voor onze lezers die M&S-aandelen in bezit zouden hebben: het voorstel geldt (vooralsnog) enkel voor aandeelhouders die in Groot-Brittannië gedomiciliceerd zijn en de kortingkaart is ook enkel in de Britse winkels te 'verzilveren', zo liet de investeringscel van M&S ons weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.