Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’ | RetailDetail

Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’

Marks & Spencer gaat dividend uitkeren via ‘klantenkaart met korting’

Wie aandelen heeft van Marks & Spencer kan voortaan een deel van het dividend dat de Britse retailer uitkeert, ontvangen op een prepaid klantenkaart met korting. Origineel én een win-winsituatie voor zowel de retailer als de belegger.

190.000 (kleine) aandeelhouders

Vorig jaar keerde het beursgenoteerde Marks & Spencer 0,17 pond per aandeel uit aan zijn aandeelhouders. Toen gebeurde dat in cash, maar daar wil de Britse retailer van kleding, huishoudproducten en voeding nu verandering in brengen.

 

Voortaan krijgen de 190.000 geregistreerde individuele aandeelhouders (die samen 30% van alle aandelen bezitten) de keuze: ofwel een uitkering in cash, ofwel een prepaid klantenkaart waarop ze tot 1.000 pond (1.400 euro) van hun dividend kunnen laden. Daarmee kunnen ze bij M&S spullen kopen met als extra bonus een korting van 10%.

 

Aandeelhouderskritiek op CEO Bolland

"Onze particuliere beleggers behoren vaak tot onze trouwste klanten en wij zoeken continu naar manieren om die belangrijke groep aandeelhouders aan ons te binden", heet het bij M&S. "We hebben zeer goed geluisterd naar hun feedback en geloven dat we nu een simpel mechanisme hebben gevonden om hun investering in ons bedrijf extra te belonen."

 

Al zien critici in het idee ook een zoethoudertje voor de kleine beleggers: de Nederlandse CEO Marc Bolland kreeg tijdens de vorige algemene aandeelhoudersvergadering namelijk flink wat kritiek van de individuele aandeelhouders, omdat de winst van Marks & Spencer nu al drie jaar op een rij daalt.

 

Helaas voor onze lezers die M&S-aandelen in bezit zouden hebben: het voorstel geldt (vooralsnog) enkel voor aandeelhouders die in Groot-Brittannië gedomiciliceerd zijn en de kortingkaart is ook enkel in de Britse winkels te 'verzilveren', zo liet de investeringscel van M&S ons weten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.