Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven | RetailDetail

Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven

Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven
Shutterstock

Het Britse Marks & Spencer lijkt maar niet uit het slop te komen. Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers wordt immers duidelijk dat de uitbreidingsplannen van de voedingswinkels worden teruggeschroefd.

Minder snel nieuwe winkels

Marks & Spencer is al een tijdje bezig met een forse reorganisatie, waarbij de Europese expansieplannen in de vuilnisbak werden gekieperd en de focus vrijwel volledig op de Britse markt kwam te liggen. Ook werd besloten om minder ruimte te voorzien voor de verkoop van kleding en moeten er meer vestigingen van de Simply Food-winkels komen.

 

In het persbericht rond de laatste financiële cijfers laat Marks & Spencer nu verstaan dat er versneld zal worden gesneden in de winkelruimte voor kleding en ‘Home’-producten. Daarnaast wordt het plan voor Simply Food herschreven, waarbij vooral opvalt dat er minder snel nieuwe winkels zullen komen. Die beslissing wordt genomen, omdat Marks & Spencer te kampen heeft met de gevolgen van het zwakke Britse pond.

 

Kleinere marges

Door dat zwakke pond zijn de kosten sterk gestegen, maar omwille van de sterke concurrentie op de voedingsmarkt kan Marks & Spencer die hogere prijzen niet helemaal doorrekenen aan de klant. De laatste maanden werden de prijzen zelfs verlaagd. De foodomzet steeg dan wel met 4,4% in de eerste zes maanden van het boekjaar, maar dat was vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels. Lagere prijzen en hogere inflatie zorgden dan weer voor een kleinere marge.

 

Het is echter niet allemaal slecht nieuws: volgens Marks & Spencer begint de kledingverkoop er stilaan bovenop te komen. De omzet steeg het voorbije halfjaar dan ook met 5,3%, omdat er minder kortingen worden gegeven. De totale omzet van Marks & Spencer steeg zo met 2,6% naar 5,13 miljard pond (5,8 miljard euro). De aangepaste winst voor belastingen daalde wel met 5,3% naar 219,1 miljoen pond (250 miljoen euro).

 

“We hebben goede vooruitgang gemaakt in het aanpakken van de onmiddellijke problemen bij M&S die ik vorig jaar heb aangeduid”, zegt CEO Steve Rowe. “We erkennen dat we nu te maken krijgen met sterke tegenwind in Food, wat we in de rest van het jaar zullen aanpakken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.