Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven | RetailDetail

Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven

Marks & Spencer moet uitbreidingsplannen terugschroeven
Shutterstock

Het Britse Marks & Spencer lijkt maar niet uit het slop te komen. Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers wordt immers duidelijk dat de uitbreidingsplannen van de voedingswinkels worden teruggeschroefd.

Minder snel nieuwe winkels

Marks & Spencer is al een tijdje bezig met een forse reorganisatie, waarbij de Europese expansieplannen in de vuilnisbak werden gekieperd en de focus vrijwel volledig op de Britse markt kwam te liggen. Ook werd besloten om minder ruimte te voorzien voor de verkoop van kleding en moeten er meer vestigingen van de Simply Food-winkels komen.

 

In het persbericht rond de laatste financiële cijfers laat Marks & Spencer nu verstaan dat er versneld zal worden gesneden in de winkelruimte voor kleding en ‘Home’-producten. Daarnaast wordt het plan voor Simply Food herschreven, waarbij vooral opvalt dat er minder snel nieuwe winkels zullen komen. Die beslissing wordt genomen, omdat Marks & Spencer te kampen heeft met de gevolgen van het zwakke Britse pond.

 

Kleinere marges

Door dat zwakke pond zijn de kosten sterk gestegen, maar omwille van de sterke concurrentie op de voedingsmarkt kan Marks & Spencer die hogere prijzen niet helemaal doorrekenen aan de klant. De laatste maanden werden de prijzen zelfs verlaagd. De foodomzet steeg dan wel met 4,4% in de eerste zes maanden van het boekjaar, maar dat was vooral te danken aan de opening van nieuwe winkels. Lagere prijzen en hogere inflatie zorgden dan weer voor een kleinere marge.

 

Het is echter niet allemaal slecht nieuws: volgens Marks & Spencer begint de kledingverkoop er stilaan bovenop te komen. De omzet steeg het voorbije halfjaar dan ook met 5,3%, omdat er minder kortingen worden gegeven. De totale omzet van Marks & Spencer steeg zo met 2,6% naar 5,13 miljard pond (5,8 miljard euro). De aangepaste winst voor belastingen daalde wel met 5,3% naar 219,1 miljoen pond (250 miljoen euro).

 

“We hebben goede vooruitgang gemaakt in het aanpakken van de onmiddellijke problemen bij M&S die ik vorig jaar heb aangeduid”, zegt CEO Steve Rowe. “We erkennen dat we nu te maken krijgen met sterke tegenwind in Food, wat we in de rest van het jaar zullen aanpakken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.