Marks & Spencer stelt nieuwe strategie voor

Marks & Spencer stelt nieuwe strategie voor

Steve Rowe, CEO van het Britse Marks & Spencer, heeft een nieuwe strategie uit de doeken gedaan die de kledingverkoop uit het slop moet halen. Daarbij gaat het onder andere de prijzen op meer dan een derde van zijn assortiment verlagen.

 

Nog geen verbetering in zicht

Naast de prijsverlagingen, die gemiddeld meer dan 10 procent moeten bedragen, zullen er ook minder promoties worden gehouden in de winkels. Daarnaast wil Rowe het assortiment ook terugbrengen, zodat de winkels minder ‘rommelig’ overkomen.

 

De investeerders reageerden vrij lauw op de uitspraken van Rowe en zijn van mening dat er te weinig concrete maatregelen worden genomen om de kledingverkoop bij Marks & Spencer opnieuw naar een hoger niveau te tillen. Het aandeel van het bedrijf zakte dan ook met 7,8 procent.

 

De vergelijkbare omzet van de kledingafdeling is vorig jaar met 2,9 procent gedaald en ook dit jaar zal er geen sprake zijn van een verbetering. Bovendien worden de winsten teruggedrongen door investeringen die gemaakt worden. Marks & Spencer verliest ondertussen al vier jaar marktaandeel in de kledingsector.

 

Pas deze zomer veranderingen

De aankondiging van Rowe betekent wel dat Marks & Spencer de winstverwachtingen voor 2017 niet zal halen. De voorspellingen van analisten werden zelfs met 12 procent teruggeschroefd ten opzichte van eerdere cijfers.

 

Marks & Spencer wil ook pas deze zomer andere problemen binnen het bedrijf aanpakken. Zo heeft het buiten het Verenigd Koninkrijk nog altijd grote problemen, de winst daalde er vorig jaar met 37 procent, en ook op de thuismarkt moet het aantal winkels aangepakt worden.

 

Het voorbije kwartaal wist Marks & Spencer de omzet met 2,4 procent de hoogte in te stuwen naar 10,6 miljard pond (13,9 miljard euro), terwijl de winst voor belastingen steeg met 4,3 procent naar 690 miljoen pond (909 miljoen euro). Daarbij presteerde het sterk op vlak van voeding, maar slaagt het er voorlopig dus niet in om de kledingverkoop op te drijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top