Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.


M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.


M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Decathlon trekt naar VS en Canada

23/08/2017

De Franse sportketen Decathlon keert terug naar Noord-Amerika: nog dit jaar opent een winkel in San Francisco, voor volgend jaar staat een verkooppunt nabij Montréal in Canada op de planning.

Algemeen directeur Blokker treedt terug

22/08/2017

Rob Heesen, algemeen directeur bij winkelketen Blokker, treedt met onmiddellijke ingang af. Zijn functie wordt overgenomen door Casper Meijer, CEO van de Blokker Holding: hij zal de beide functies voortaan combineren.

Storesquare mikt op 1 miljoen bezoekers - en Nederland

21/08/2017

Sinds de start in februari 2016 is Storesquare uitgegroeid tot de grootste Vlaamse start-up in e-commerce. Met een nieuwe look, een aangepaste prijsstructuur en doorgedreven data-analyse zet het bedrijf nieuwe stappen - ook richting Nederland. 

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Back to top