Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’ | RetailDetail

Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.


M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.


M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top