Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.


M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.


M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mobiele wasstraten van CleanShopping nu ook in België actief

14/07/2017

Het Nederlandse concept CleanShopping heeft de oversteek naar België gemaakt: voortaan zullen de mobiele wasstraten voor winkelwagentjes ook te zien zijn bij onder andere Ikea, Spar en Carrefour.

Reckitt Benckiser ontwijkt belastingen via Nederland

13/07/2017

Het Britse Reckitt Benckiser, moederbedrijf van onder andere Durex, Calgon en Nurofen, heeft via Nederland honderden miljoenen aan belastingen ontweken. Dat stelt Oxfam Novib, dat de jaarrekeningen van het bedrijf bestudeerde.

Ook Alibaba test winkel zonder kassa’s

13/07/2017

De kassaloze supermarkt lijkt de volgende grote trend te worden waarvan heel wat bedrijven een graantje willen meepikken. Na onder andere Amazon en Albert Heijn is nu ook het Chinese Alibaba aan de slag met een eigen concept.

Prime Day beste dag ooit voor Amazon

13/07/2017

Een feestdag uitvinden en er dan de vruchten van plukken: Alibaba deed het met Singles Day en nu heeft Amazon zijn Prime Day. De derde editie daarvan brak heel wat records en bracht Amazon meer omzet op dan Black Friday of Cyber Monday.

De Kringwinkel zette in 2016 groei verder

12/07/2017

Ook in 2016 wist De Kringwinkel zijn groei verder te zetten, met de opening van vijf nieuwe winkels en een stijging in het aantal klanten. Ook het inzamelen van spullen verloopt steeds vlotter.

Splitsing Metro Group nabij, morgen naar de beurs

12/07/2017

De rechtbank van Düsseldorf neemt vandaag de twee aparte bedrijven, die nu nog de Metro Group vormen, op in het handelsregister. Daarmee is de laatste horde genomen voor de splitsing: vanaf morgen zullen de twee bedrijven apart te vinden zijn op de beurs.

Back to top