Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

Marks & Spencer verkocht ‘boven verwachting’

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.


M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Nadat grote retailers als Dixons, Home Retail, Mothercare en HMV één na één met winstwaarschuwingen kwamen, was het uitkijken naar de resultaten van het ‘very British’ Marks & Spencer. Het werd een breuk met het heersende pessimisme, want M&S verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar “boven verwachting”, wat de beurskoers met een kleine 6 procent deed opveren. De Nederlandse topman Marc Bolland verwacht dat de winstgevendheid volgend jaar nog zal verbeteren, maar waarschuwt wel voor “moeilijker wordende marktomstandigheden”.

1.000 nieuwe voedingsproducten

M&S mag dan nog altijd in hoofdzaak een kledingketen zijn, toch is vooral de groei in het segment food opmerkelijk. Sinds de nieuwe strategie, die Marc Bolland kort na zijn aantreden als topman doorvoerde in november, werden een duizendtal nieuwe voedingsproducten aan het assortiment toegevoegd. De omzet in food steeg het voorbije kwartaal dan ook met 3,4 procent. Voldoende om de daling in de andere productgroepen te compenseren. Zo verkochten de ongeveer 700 vestigingen van de groep de voorbije drie maanden 3,9 procent minder non-food, al hoort daar wel de kanttekening bij dat de uitverkoop na kerst dit jaar niet in de cijfers is opgenomen.

Voorzichtige prognose

Marc Bolland verwacht wel dat de marktomstandigheden er niet makkelijker op zullen worden: hogere grondstofprijzen, overheidsbezuinigingen (met onder meer een stijging van de btw in Groot-Brittannië) en een hogere rentedruk hebben tot gevolg dat de consument twee keer nadenkt voor hij zijn geld laat rollen. Zeker op de Britse thuismarkt, zo blijkt duidelijk uit de verkoopcijfers in het eerste kwartaal: M&S verkocht in Groot-Brittannië maar één procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de inkomsten uit de andere landen een groei lieten optekenen van 12,6 procent. Marks & Spencer blijft dan ook heel voorzichtig in zijn vooruitblik.

Back to France… in franchise

Tien jaar nadat de Britten het Europese vasteland vaarwel zegden, heeft M&S overigens begin deze maand weer een winkel geopend in Parijs. De vestiging aan de Champs Elysées is een combinatie van het traditionele warenhuis en de gemaksformule Simply Food. “De Franse vestigingen maakten destijds wel winst en de naambekendheid is hier nog altijd 70 procent”, zo vertelde Bolland bij de presentatie van de nieuwe Parijse winkel.


M&S is van plan de komende jaren in Parijs nog meerdere winkels te openen op drukke plaatsen in de stad. Het zal telkens gaan om een franchiseformule waarbij het Britse moederconcern alleen als verhuurder van de winkelpanden zal optreden. Daarnaast opent M&S ook een nieuwe Franse webwinkel. Als de testcase in Frankrijk overtuigt, sluit Bolland een terugkeer naar andere Europese landen niet uit.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top