Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens | RetailDetail

Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens

Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens
Shutterstock

Non-food marktkramers hebben het steeds moeilijker om te concurreren met goedkope ketens zoals Action en Primark. Vooral verkopers van tweedehands, en van kleding en textiel krijgen het zwaar te verduren.

 

Veel nieuwe voedselkramen

Volgens een onderzoek van branchevereniging Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) is de omzet van de Nederlandse markten sinds 2000 gedaald van 2,8 miljard euro naar 2 miljard euro. Dat is goed voor ongeveer 2% van de totale detailhandelsomzet in Nederland, in het begin van het millennium was dat aandeel nog dubbel zo groot. In de voorbije tien jaar hebben 500 verkopers van kleding en textiel er de brui aan gegeven. Daarnaast sloten nog eens 300 marktkramers met tweedehands spullen hun kraam.

 

Die ondernemers krijgen volgens het onderzoek steeds meer te maken met de concurrentie van ketens als Primark en Action. "Niet langer is de warenmarkt de vanzelfsprekende aankoopplaats voor goedkope producten", aldus het rapport van CVAH.

 

Toch is het niet overal kommer en kwel: het succes van foodtrucks en de bijhorende festivals, heeft er voor gezorgd dat er de voorbije tien jaar ongeveer duizend nieuwe voedselkramen zijn bijgekomen. Ook op de traditionele markten groeit het aandeel kramen dat biologische, duurzame of lokale voeding verkoopt. De groei bij food en de daling bij non-food houden elkaar ongeveer in evenwicht, waardoor er al jaren ongeveer 11.000 ondernemers op de markt te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.