Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens | RetailDetail

Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens

Marktkramers kreunen onder druk van winkelketens
Shutterstock

Non-food marktkramers hebben het steeds moeilijker om te concurreren met goedkope ketens zoals Action en Primark. Vooral verkopers van tweedehands, en van kleding en textiel krijgen het zwaar te verduren.

 

Veel nieuwe voedselkramen

Volgens een onderzoek van branchevereniging Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) is de omzet van de Nederlandse markten sinds 2000 gedaald van 2,8 miljard euro naar 2 miljard euro. Dat is goed voor ongeveer 2% van de totale detailhandelsomzet in Nederland, in het begin van het millennium was dat aandeel nog dubbel zo groot. In de voorbije tien jaar hebben 500 verkopers van kleding en textiel er de brui aan gegeven. Daarnaast sloten nog eens 300 marktkramers met tweedehands spullen hun kraam.

 

Die ondernemers krijgen volgens het onderzoek steeds meer te maken met de concurrentie van ketens als Primark en Action. "Niet langer is de warenmarkt de vanzelfsprekende aankoopplaats voor goedkope producten", aldus het rapport van CVAH.

 

Toch is het niet overal kommer en kwel: het succes van foodtrucks en de bijhorende festivals, heeft er voor gezorgd dat er de voorbije tien jaar ongeveer duizend nieuwe voedselkramen zijn bijgekomen. Ook op de traditionele markten groeit het aandeel kramen dat biologische, duurzame of lokale voeding verkoopt. De groei bij food en de daling bij non-food houden elkaar ongeveer in evenwicht, waardoor er al jaren ongeveer 11.000 ondernemers op de markt te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.