MasterCard België start proef contactloos betalen | RetailDetail

MasterCard België start proef contactloos betalen

MasterCard België start proef contactloos betalen

Sinds vandaag kunnen de medewerkers van MasterCard België bij een aantal retailers en horecazaken in de buurt van hun kantoor contactloos betalen via hun smartphone. Deze test moet het pad effenen naar de introductie op grote schaal van contactloze mobiele betaaloplossingen in ons land.

Smartphone wordt betaalkaart

De nieuwe betaaltechnologie, waarvan de MasterCard-medewerkers in ons land nu zowel de ambassadeurs als de proefkonijnen zijn, vormt de smartphone van de consument om tot een betaalkaart. Uniek aan dit project is dat de Near Field Communications-technologie in de SIM-kaart is ingebouwd. Deze 'pilot' verloopt in samenwerking met Mobistar, dat de betaaloplossing later dit jaar ook aan zijn eigen werknemers zal aanbieden.

 

Bij contactloos betalen moet de klant bij het afrekenen zijn smartphone gewoon op 4 cm afstand houden van de contactloze betaalterminal van de handelaar. Voor bedragen tot en met 25 euro is zelfs geen pincode vereist.

 

De voordelen zijn legio: consumenten én handelaars winnen tijd, de ingebouwde beveiligingsmechanismen voorkomen ongeautoriseerde betalingen en de klant hoeft geen cash of kaarten meer bij te hebben. Het uiteindelijke transactiebedrag gaat, net zoals bij een traditionele betaling met de kaart, meteen van de bankrekening van de consument af.

 

Contactloos betalen wereldwijd in de lift

"Betalingen via smartphone of tablet zitten al enkele jaren in de lift maar het beperkt zich steeds tot de e-commerce omgeving", zegt David Dechamps, General Manager bij Mastercard Benelux. "Vanaf nu kunnen consumenten hun smartphone omvormen tot een echte digitale portefeuille waarmee ze straks in winkels met contactloze terminals kunnen betalen. Een flinke boost voor het betaalcomfort."

 

Sinds de eerste contactloze transactie in 2005 is de technologie enorm geëvolueerd. Consumenten die hun smartphone of contactloze kaart gebruiken, kunnen nu al in meer dan 2,5 miljoen winkels wereldwijd via contactloze terminals afrekenen. Het aantal locaties met contactloze terminals is het voorbije jaar meer dan verdubbeld. De contactloze mobiele betaaltechnologie van MasterCard werd al in 11 landen gecommercialiseerd.

 

Door het nieuwe betaal-ecosysteem nu in ons land te introduceren maakt MasterCard zich sterk dat een groot aantal betaalterminals in Belgische winkels binnen het komende jaar de upgrade naar contactloze technologie zal maken. De eerste betaalterminals worden momenteel al bijgewerkt, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?