MasterCard België start proef contactloos betalen

MasterCard België start proef contactloos betalen

Sinds vandaag kunnen de medewerkers van MasterCard België bij een aantal retailers en horecazaken in de buurt van hun kantoor contactloos betalen via hun smartphone. Deze test moet het pad effenen naar de introductie op grote schaal van contactloze mobiele betaaloplossingen in ons land.

Smartphone wordt betaalkaart

De nieuwe betaaltechnologie, waarvan de MasterCard-medewerkers in ons land nu zowel de ambassadeurs als de proefkonijnen zijn, vormt de smartphone van de consument om tot een betaalkaart. Uniek aan dit project is dat de Near Field Communications-technologie in de SIM-kaart is ingebouwd. Deze 'pilot' verloopt in samenwerking met Mobistar, dat de betaaloplossing later dit jaar ook aan zijn eigen werknemers zal aanbieden.

 

Bij contactloos betalen moet de klant bij het afrekenen zijn smartphone gewoon op 4 cm afstand houden van de contactloze betaalterminal van de handelaar. Voor bedragen tot en met 25 euro is zelfs geen pincode vereist.

 

De voordelen zijn legio: consumenten én handelaars winnen tijd, de ingebouwde beveiligingsmechanismen voorkomen ongeautoriseerde betalingen en de klant hoeft geen cash of kaarten meer bij te hebben. Het uiteindelijke transactiebedrag gaat, net zoals bij een traditionele betaling met de kaart, meteen van de bankrekening van de consument af.

 

Contactloos betalen wereldwijd in de lift

"Betalingen via smartphone of tablet zitten al enkele jaren in de lift maar het beperkt zich steeds tot de e-commerce omgeving", zegt David Dechamps, General Manager bij Mastercard Benelux. "Vanaf nu kunnen consumenten hun smartphone omvormen tot een echte digitale portefeuille waarmee ze straks in winkels met contactloze terminals kunnen betalen. Een flinke boost voor het betaalcomfort."

 

Sinds de eerste contactloze transactie in 2005 is de technologie enorm geëvolueerd. Consumenten die hun smartphone of contactloze kaart gebruiken, kunnen nu al in meer dan 2,5 miljoen winkels wereldwijd via contactloze terminals afrekenen. Het aantal locaties met contactloze terminals is het voorbije jaar meer dan verdubbeld. De contactloze mobiele betaaltechnologie van MasterCard werd al in 11 landen gecommercialiseerd.

 

Door het nieuwe betaal-ecosysteem nu in ons land te introduceren maakt MasterCard zich sterk dat een groot aantal betaalterminals in Belgische winkels binnen het komende jaar de upgrade naar contactloze technologie zal maken. De eerste betaalterminals worden momenteel al bijgewerkt, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top