Mastercard gebruikt artificiële intelligentie in strijd tegen fraude

Mastercard gebruikt artificiële intelligentie in strijd tegen fraude

Mastercard heeft kunstmatige intelligentie uitgerold in zijn wereldwijde netwerk, die financiële instellingen moet toelaten nauwkeuriger realtime transacties te valideren en valse transacties te weigeren.

Minder onterechte weigeringen

De technologie, die de naam Decision Intelligence meekreeg, moet ervoor zorgen dat consumenten minder snel onterecht geweigerd worden om een betalingen te maken. Dat gebeurt wanneer er mogelijk een frauduleuze betaling wordt uitgevoerd. Dankzij Decision Intelligence moeten er op dat vlak betere beslissingen worden genomen.

 

De technologie bekijkt hoe een bepaalde gebruiker over een lange tijd zich heeft gedragen op vlak van aankopen, om na te gaan of het huidige winkelgedrag normaal of abnormaal is. Omdat er de laatste jaren sterk wordt ingezet op het bestrijden van fraude, moest er een nieuwe technologie ontwikkeld worden die de juiste balans houdt tussen het door laten gaan van transacties en het tegenhouden van fraude.

 

Zo zouden er in de Verenigde Staten alleen al dertien keer meer betalingen onterecht geweigerd worden dan het totale bedrag dat daadwerkelijk verloren gaat door fraude. De nieuwe technologie van Mastercard zou dat drastisch moeten verlagen.