Mattel onthult 3D-printer voor de kids | RetailDetail

Mattel onthult 3D-printer voor de kids

Mattel onthult 3D-printer voor de kids

Speelgoedmaker Mattel lanceert deze herfst een 3D-printer waarmee kinderen hun eigen speeltjes kunnen ‘printen’. De ThingMaker 3D werkt met een app voor Android en iOS, die al meteen beschikbaar is.

 

Voor kleine (en grote) doe-het-zelvers

Op de speelgoedbeurs New York Toy Fair heeft Mattel een 3D-versie voorgesteld van de ThingMaker, het toestelletje met mallen (uit 1960!) waarin kunststof gegoten werd dat na verhitting figuurtjes vormde. De ThingMaker 3D is gebouwd in samenwerking met Autodesk, een bedrijf dat bekend is van de 3D-designsoftware AutoCAD.

 

Ontwerpen gebeurt aan de hand van de bijbehorende ThingMaker-app (meteen beschikbaar voor Android en iOS) die ‑ voor wie zelf onvoldoende inspiratie heeft ‑ een aantal voorgemaakte designs zal bieden en ook compatibel is met 3D-printers van andere merken. Voor het ‘printen’ zelf brengt Mattel zogeheten ‘pla-filament’ uit in diverse kleuren, al stelt de speelgoedfabrikant nog andere printmaterialen in het vooruitzicht.

 

Omdat de ThingMaker 3D zich richt tot kinderen, kreeg hij een aantal beveiligingen mee: zo trekt de printkop zichzelf terug zodat kinderen zich er niet aan kunnen branden en is de printer afsluitbaar met een doorzichtige klep - zodat de kids het proces kunnen volgen, maar er toch niet met de vingers bij kunnen.

 

Een ring printen zou zo’n 20 minuten vergen, voor een actiefiguurtje heeft de ThingMaker 3D toch al gauw 6 tot 8 uur nodig. De adviesprijs bedraagt zo’n 300 dollar. Of de printer ook naar Europa komt, is nog niet bekend.

 

Ook nieuwe View-Master

Mattel onthulde in New York ook een nieuwe versie van de View-Master Virtual Reality Viewer, die het vorig jaar met Google lanceerde. Het verbeterde model kreeg een draaiwieltje om de focus van de lenzen bij te regelen en een sterkere behuizing. De houder is nu ook geschikt voor kleinere smartphones (zoals de iPhone 5).

 

Ook op de nieuwe View-Master is het nog wachten tot de herfst. De VR-viewer zou zo'n 40 dollar kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.