Mattel onthult 3D-printer voor de kids

Mattel onthult 3D-printer voor de kids

Speelgoedmaker Mattel lanceert deze herfst een 3D-printer waarmee kinderen hun eigen speeltjes kunnen ‘printen’. De ThingMaker 3D werkt met een app voor Android en iOS, die al meteen beschikbaar is.

 

Voor kleine (en grote) doe-het-zelvers

Op de speelgoedbeurs New York Toy Fair heeft Mattel een 3D-versie voorgesteld van de ThingMaker, het toestelletje met mallen (uit 1960!) waarin kunststof gegoten werd dat na verhitting figuurtjes vormde. De ThingMaker 3D is gebouwd in samenwerking met Autodesk, een bedrijf dat bekend is van de 3D-designsoftware AutoCAD.

 

Ontwerpen gebeurt aan de hand van de bijbehorende ThingMaker-app (meteen beschikbaar voor Android en iOS) die ‑ voor wie zelf onvoldoende inspiratie heeft ‑ een aantal voorgemaakte designs zal bieden en ook compatibel is met 3D-printers van andere merken. Voor het ‘printen’ zelf brengt Mattel zogeheten ‘pla-filament’ uit in diverse kleuren, al stelt de speelgoedfabrikant nog andere printmaterialen in het vooruitzicht.

 

Omdat de ThingMaker 3D zich richt tot kinderen, kreeg hij een aantal beveiligingen mee: zo trekt de printkop zichzelf terug zodat kinderen zich er niet aan kunnen branden en is de printer afsluitbaar met een doorzichtige klep - zodat de kids het proces kunnen volgen, maar er toch niet met de vingers bij kunnen.

 

Een ring printen zou zo’n 20 minuten vergen, voor een actiefiguurtje heeft de ThingMaker 3D toch al gauw 6 tot 8 uur nodig. De adviesprijs bedraagt zo’n 300 dollar. Of de printer ook naar Europa komt, is nog niet bekend.

 

Ook nieuwe View-Master

Mattel onthulde in New York ook een nieuwe versie van de View-Master Virtual Reality Viewer, die het vorig jaar met Google lanceerde. Het verbeterde model kreeg een draaiwieltje om de focus van de lenzen bij te regelen en een sterkere behuizing. De houder is nu ook geschikt voor kleinere smartphones (zoals de iPhone 5).

 

Ook op de nieuwe View-Master is het nog wachten tot de herfst. De VR-viewer zou zo'n 40 dollar kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top