Mattel onthult 3D-printer voor de kids

Mattel onthult 3D-printer voor de kids

Speelgoedmaker Mattel lanceert deze herfst een 3D-printer waarmee kinderen hun eigen speeltjes kunnen ‘printen’. De ThingMaker 3D werkt met een app voor Android en iOS, die al meteen beschikbaar is.

 

Voor kleine (en grote) doe-het-zelvers

Op de speelgoedbeurs New York Toy Fair heeft Mattel een 3D-versie voorgesteld van de ThingMaker, het toestelletje met mallen (uit 1960!) waarin kunststof gegoten werd dat na verhitting figuurtjes vormde. De ThingMaker 3D is gebouwd in samenwerking met Autodesk, een bedrijf dat bekend is van de 3D-designsoftware AutoCAD.

 

Ontwerpen gebeurt aan de hand van de bijbehorende ThingMaker-app (meteen beschikbaar voor Android en iOS) die ‑ voor wie zelf onvoldoende inspiratie heeft ‑ een aantal voorgemaakte designs zal bieden en ook compatibel is met 3D-printers van andere merken. Voor het ‘printen’ zelf brengt Mattel zogeheten ‘pla-filament’ uit in diverse kleuren, al stelt de speelgoedfabrikant nog andere printmaterialen in het vooruitzicht.

 

Omdat de ThingMaker 3D zich richt tot kinderen, kreeg hij een aantal beveiligingen mee: zo trekt de printkop zichzelf terug zodat kinderen zich er niet aan kunnen branden en is de printer afsluitbaar met een doorzichtige klep - zodat de kids het proces kunnen volgen, maar er toch niet met de vingers bij kunnen.

 

Een ring printen zou zo’n 20 minuten vergen, voor een actiefiguurtje heeft de ThingMaker 3D toch al gauw 6 tot 8 uur nodig. De adviesprijs bedraagt zo’n 300 dollar. Of de printer ook naar Europa komt, is nog niet bekend.

 

Ook nieuwe View-Master

Mattel onthulde in New York ook een nieuwe versie van de View-Master Virtual Reality Viewer, die het vorig jaar met Google lanceerde. Het verbeterde model kreeg een draaiwieltje om de focus van de lenzen bij te regelen en een sterkere behuizing. De houder is nu ook geschikt voor kleinere smartphones (zoals de iPhone 5).

 

Ook op de nieuwe View-Master is het nog wachten tot de herfst. De VR-viewer zou zo'n 40 dollar kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top