McDonald’s beste Employer Brand van België

McDonald’s beste Employer Brand van België

McDonald's(update) Hamburgerketen McDonald’s is de handelaar met het beste personeelsbeleid van België. Dat meent althans de onafhankelijke jury van de jaarlijkse Comeos Mercuriusprijs die dit jaar de retailer met de sterkste Employer Branding heeft gelauwerd. 

 


McDonald’s lokale totaalaanpak

De vakjury van de Comeos Mercuriusprijs, dit jaar onder leiding van HR-professor Dirk Buyens (Vlerick Leuven Gent Management School), ging voor deze editie 2011 op zoek ging naar de handelaar met de beste "Employer Branding". Die vonden ze in McDonald’s België, omdat het hamburgerrestaurant “een totaalaanpak” zou hebben “die een antwoord biedt aan lokale behoeften, en dus geen doorslagje is van een personeelsbeleid dat vanuit het moederhuis wordt opgelegd.”

 

McDonald’s Belgische CEO Stephan De Brouwer ziet in de prijs een bekroning van de lange weg die de keten de afgelopen jaren heeft afgelegd: “Op drie jaar tijd hebben we bergen verzet door samen te werken met alle franchisenemers. We hebben een coherent HR-beleid uitgewerkt aan de hand van de best practices. Toch is het verrassing te winnen van namen als Colruyt.”


“De retail heeft een mooi verhaal te vertellen, maar de buitenwereld ziet het soms onvoldoende. Retail is één van de sectoren waar laaggeschoolden of mensen met een ander diploma zich kunnen ontwikkelen. Ik ken veel verhalen van kassamedewerkers die directeur zijn geworden bij McDonald’s. Dat is een realiteit, geen mythe. Ikzelf ben bijvoorbeeld architect van opleiding,” aldus De Brouwer.


Al is ook het HR-beleid – werknemers in de restaurants moeten bijvoorbeeld verplicht glimlachen – geregeld voorwerp van kritiek, erkent CEO Stephan De Brouwer: “Het is duidelijk dat we kritiek krijgen, maar dat komt omdat McDonald’s door zijn formaat een hele grote rol speelt in de maatschappij. We werken dan ook aan constante verbetering, en de Mercuriusprijs is daar een sprekend bewijs van.”

Comeos

Aveve en Bel & Bo eindigen tweede en derde

Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, zegt tot zijn vreugde waar te nemen dat Belgische handelaars duidelijk werk maken van een sterk personeelsbeleid. “Ik ben heel blij met de kwaliteit van de inzendingen, want hoezeer je je ook inspant om klanten naar je winkels te lokken – met promoties, advertenties of winkelinrichting – uiteindelijk zijn het de personeelsleden die het moeten doen.”


De top drie wordt dan ook vervolledigd door twee echte Belgische retailers: Aveve Retail op twee en Bel & Bo op drie. In beide gevallen werden de werknemers intensief betrokken bij de uitbouw van een vernieuwd winkelconcept. De personeelsleden van Aveve werden op uiteenlopende manieren opgeleid voor een nieuw project, terwijl bij Bel & Bo de volledig rebranding van de winkelketen door het personeel werd aangestuurd.


Onder de andere kandidaten bevonden zich Brico, Mestdagh, Autogrill, Colruyt en Decathlon.

 

Mercuriusprijs 2011

Elk jaar reikt Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, zijn Mercuriusprijs uit aan een handelaar die in een telkens ander domein bijzonder presteert. Zo werd vorig jaar op zoek gegaan naar de meest innovatieve winkelervaring, een titel die Red Market toen wegkaapte.

 

Een overzicht van de top drie:

 

1. McDonald's:

{youtubejw}Pbv2iYI8Iq8{/youtubejw}

2. Aveve:

{youtubejw}uJCl_xttTqQ{/youtubejw}

3. Bel&Bo:

{youtubejw}HOV83em8_Cw{/youtubejw}

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top