McDonald’s beste Employer Brand van België

McDonald’s beste Employer Brand van België

McDonald's(update) Hamburgerketen McDonald’s is de handelaar met het beste personeelsbeleid van België. Dat meent althans de onafhankelijke jury van de jaarlijkse Comeos Mercuriusprijs die dit jaar de retailer met de sterkste Employer Branding heeft gelauwerd. 

 


McDonald’s lokale totaalaanpak

De vakjury van de Comeos Mercuriusprijs, dit jaar onder leiding van HR-professor Dirk Buyens (Vlerick Leuven Gent Management School), ging voor deze editie 2011 op zoek ging naar de handelaar met de beste "Employer Branding". Die vonden ze in McDonald’s België, omdat het hamburgerrestaurant “een totaalaanpak” zou hebben “die een antwoord biedt aan lokale behoeften, en dus geen doorslagje is van een personeelsbeleid dat vanuit het moederhuis wordt opgelegd.”

 

McDonald’s Belgische CEO Stephan De Brouwer ziet in de prijs een bekroning van de lange weg die de keten de afgelopen jaren heeft afgelegd: “Op drie jaar tijd hebben we bergen verzet door samen te werken met alle franchisenemers. We hebben een coherent HR-beleid uitgewerkt aan de hand van de best practices. Toch is het verrassing te winnen van namen als Colruyt.”


“De retail heeft een mooi verhaal te vertellen, maar de buitenwereld ziet het soms onvoldoende. Retail is één van de sectoren waar laaggeschoolden of mensen met een ander diploma zich kunnen ontwikkelen. Ik ken veel verhalen van kassamedewerkers die directeur zijn geworden bij McDonald’s. Dat is een realiteit, geen mythe. Ikzelf ben bijvoorbeeld architect van opleiding,” aldus De Brouwer.


Al is ook het HR-beleid – werknemers in de restaurants moeten bijvoorbeeld verplicht glimlachen – geregeld voorwerp van kritiek, erkent CEO Stephan De Brouwer: “Het is duidelijk dat we kritiek krijgen, maar dat komt omdat McDonald’s door zijn formaat een hele grote rol speelt in de maatschappij. We werken dan ook aan constante verbetering, en de Mercuriusprijs is daar een sprekend bewijs van.”

Comeos

Aveve en Bel & Bo eindigen tweede en derde

Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, zegt tot zijn vreugde waar te nemen dat Belgische handelaars duidelijk werk maken van een sterk personeelsbeleid. “Ik ben heel blij met de kwaliteit van de inzendingen, want hoezeer je je ook inspant om klanten naar je winkels te lokken – met promoties, advertenties of winkelinrichting – uiteindelijk zijn het de personeelsleden die het moeten doen.”


De top drie wordt dan ook vervolledigd door twee echte Belgische retailers: Aveve Retail op twee en Bel & Bo op drie. In beide gevallen werden de werknemers intensief betrokken bij de uitbouw van een vernieuwd winkelconcept. De personeelsleden van Aveve werden op uiteenlopende manieren opgeleid voor een nieuw project, terwijl bij Bel & Bo de volledig rebranding van de winkelketen door het personeel werd aangestuurd.


Onder de andere kandidaten bevonden zich Brico, Mestdagh, Autogrill, Colruyt en Decathlon.

 

Mercuriusprijs 2011

Elk jaar reikt Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, zijn Mercuriusprijs uit aan een handelaar die in een telkens ander domein bijzonder presteert. Zo werd vorig jaar op zoek gegaan naar de meest innovatieve winkelervaring, een titel die Red Market toen wegkaapte.

 

Een overzicht van de top drie:

 

1. McDonald's:

{youtubejw}Pbv2iYI8Iq8{/youtubejw}

2. Aveve:

{youtubejw}uJCl_xttTqQ{/youtubejw}

3. Bel&Bo:

{youtubejw}HOV83em8_Cw{/youtubejw}

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top