McDonald’s beste Employer Brand van België

McDonald’s beste Employer Brand van België

McDonald's(update) Hamburgerketen McDonald’s is de handelaar met het beste personeelsbeleid van België. Dat meent althans de onafhankelijke jury van de jaarlijkse Comeos Mercuriusprijs die dit jaar de retailer met de sterkste Employer Branding heeft gelauwerd. 

 


McDonald’s lokale totaalaanpak

De vakjury van de Comeos Mercuriusprijs, dit jaar onder leiding van HR-professor Dirk Buyens (Vlerick Leuven Gent Management School), ging voor deze editie 2011 op zoek ging naar de handelaar met de beste "Employer Branding". Die vonden ze in McDonald’s België, omdat het hamburgerrestaurant “een totaalaanpak” zou hebben “die een antwoord biedt aan lokale behoeften, en dus geen doorslagje is van een personeelsbeleid dat vanuit het moederhuis wordt opgelegd.”

 

McDonald’s Belgische CEO Stephan De Brouwer ziet in de prijs een bekroning van de lange weg die de keten de afgelopen jaren heeft afgelegd: “Op drie jaar tijd hebben we bergen verzet door samen te werken met alle franchisenemers. We hebben een coherent HR-beleid uitgewerkt aan de hand van de best practices. Toch is het verrassing te winnen van namen als Colruyt.”


“De retail heeft een mooi verhaal te vertellen, maar de buitenwereld ziet het soms onvoldoende. Retail is één van de sectoren waar laaggeschoolden of mensen met een ander diploma zich kunnen ontwikkelen. Ik ken veel verhalen van kassamedewerkers die directeur zijn geworden bij McDonald’s. Dat is een realiteit, geen mythe. Ikzelf ben bijvoorbeeld architect van opleiding,” aldus De Brouwer.


Al is ook het HR-beleid – werknemers in de restaurants moeten bijvoorbeeld verplicht glimlachen – geregeld voorwerp van kritiek, erkent CEO Stephan De Brouwer: “Het is duidelijk dat we kritiek krijgen, maar dat komt omdat McDonald’s door zijn formaat een hele grote rol speelt in de maatschappij. We werken dan ook aan constante verbetering, en de Mercuriusprijs is daar een sprekend bewijs van.”

Comeos

Aveve en Bel & Bo eindigen tweede en derde

Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, zegt tot zijn vreugde waar te nemen dat Belgische handelaars duidelijk werk maken van een sterk personeelsbeleid. “Ik ben heel blij met de kwaliteit van de inzendingen, want hoezeer je je ook inspant om klanten naar je winkels te lokken – met promoties, advertenties of winkelinrichting – uiteindelijk zijn het de personeelsleden die het moeten doen.”


De top drie wordt dan ook vervolledigd door twee echte Belgische retailers: Aveve Retail op twee en Bel & Bo op drie. In beide gevallen werden de werknemers intensief betrokken bij de uitbouw van een vernieuwd winkelconcept. De personeelsleden van Aveve werden op uiteenlopende manieren opgeleid voor een nieuw project, terwijl bij Bel & Bo de volledig rebranding van de winkelketen door het personeel werd aangestuurd.


Onder de andere kandidaten bevonden zich Brico, Mestdagh, Autogrill, Colruyt en Decathlon.

 

Mercuriusprijs 2011

Elk jaar reikt Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, zijn Mercuriusprijs uit aan een handelaar die in een telkens ander domein bijzonder presteert. Zo werd vorig jaar op zoek gegaan naar de meest innovatieve winkelervaring, een titel die Red Market toen wegkaapte.

 

Een overzicht van de top drie:

 

1. McDonald's:

{youtubejw}Pbv2iYI8Iq8{/youtubejw}

2. Aveve:

{youtubejw}uJCl_xttTqQ{/youtubejw}

3. Bel&Bo:

{youtubejw}HOV83em8_Cw{/youtubejw}

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top