McDonald’s beste Employer Brand van België | RetailDetail

McDonald’s beste Employer Brand van België

McDonald’s beste Employer Brand van België

McDonald's(update) Hamburgerketen McDonald’s is de handelaar met het beste personeelsbeleid van België. Dat meent althans de onafhankelijke jury van de jaarlijkse Comeos Mercuriusprijs die dit jaar de retailer met de sterkste Employer Branding heeft gelauwerd. 

 


McDonald’s lokale totaalaanpak

De vakjury van de Comeos Mercuriusprijs, dit jaar onder leiding van HR-professor Dirk Buyens (Vlerick Leuven Gent Management School), ging voor deze editie 2011 op zoek ging naar de handelaar met de beste "Employer Branding". Die vonden ze in McDonald’s België, omdat het hamburgerrestaurant “een totaalaanpak” zou hebben “die een antwoord biedt aan lokale behoeften, en dus geen doorslagje is van een personeelsbeleid dat vanuit het moederhuis wordt opgelegd.”

 

McDonald’s Belgische CEO Stephan De Brouwer ziet in de prijs een bekroning van de lange weg die de keten de afgelopen jaren heeft afgelegd: “Op drie jaar tijd hebben we bergen verzet door samen te werken met alle franchisenemers. We hebben een coherent HR-beleid uitgewerkt aan de hand van de best practices. Toch is het verrassing te winnen van namen als Colruyt.”


“De retail heeft een mooi verhaal te vertellen, maar de buitenwereld ziet het soms onvoldoende. Retail is één van de sectoren waar laaggeschoolden of mensen met een ander diploma zich kunnen ontwikkelen. Ik ken veel verhalen van kassamedewerkers die directeur zijn geworden bij McDonald’s. Dat is een realiteit, geen mythe. Ikzelf ben bijvoorbeeld architect van opleiding,” aldus De Brouwer.


Al is ook het HR-beleid – werknemers in de restaurants moeten bijvoorbeeld verplicht glimlachen – geregeld voorwerp van kritiek, erkent CEO Stephan De Brouwer: “Het is duidelijk dat we kritiek krijgen, maar dat komt omdat McDonald’s door zijn formaat een hele grote rol speelt in de maatschappij. We werken dan ook aan constante verbetering, en de Mercuriusprijs is daar een sprekend bewijs van.”

Comeos

Aveve en Bel & Bo eindigen tweede en derde

Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, zegt tot zijn vreugde waar te nemen dat Belgische handelaars duidelijk werk maken van een sterk personeelsbeleid. “Ik ben heel blij met de kwaliteit van de inzendingen, want hoezeer je je ook inspant om klanten naar je winkels te lokken – met promoties, advertenties of winkelinrichting – uiteindelijk zijn het de personeelsleden die het moeten doen.”


De top drie wordt dan ook vervolledigd door twee echte Belgische retailers: Aveve Retail op twee en Bel & Bo op drie. In beide gevallen werden de werknemers intensief betrokken bij de uitbouw van een vernieuwd winkelconcept. De personeelsleden van Aveve werden op uiteenlopende manieren opgeleid voor een nieuw project, terwijl bij Bel & Bo de volledig rebranding van de winkelketen door het personeel werd aangestuurd.


Onder de andere kandidaten bevonden zich Brico, Mestdagh, Autogrill, Colruyt en Decathlon.

 

Mercuriusprijs 2011

Elk jaar reikt Comeos, de federatie voor handel en diensten in België, zijn Mercuriusprijs uit aan een handelaar die in een telkens ander domein bijzonder presteert. Zo werd vorig jaar op zoek gegaan naar de meest innovatieve winkelervaring, een titel die Red Market toen wegkaapte.

 

Een overzicht van de top drie:

 

1. McDonald's:

{youtubejw}Pbv2iYI8Iq8{/youtubejw}

2. Aveve:

{youtubejw}uJCl_xttTqQ{/youtubejw}

3. Bel&Bo:

{youtubejw}HOV83em8_Cw{/youtubejw}

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.