McDonald’s geeft gratis woonst bij job in Hongarije

McDonald’s geeft gratis woning bij job in Hongarije

McDonald’s geeft gratis woning bij job in Hongarije

Om openstaande vacatures te vullen in Hongarije is McDonald’s creatief uit de hoek moeten komen: nieuwe werknemers kunnen er immers een gratis woning krijgen, waarbij ze enkel moeten instaan voor de kosten van de nutsvoorzieningen.

Te weinig werknemers

De beslissing van McDonald’s om zo’n groot voordeel aan te bieden, is nog maar eens een voorbeeld van een nijpend tekort aan werkkrachten in Oost-Europa. Heel wat landen in de regio hebben immers te maken met een verouderde bevolking, terwijl jonge inwoners besluiten om hun geluk te zoeken in West-Europa. In Tsjechië is het aantal openstaande vacatures de voorbije twee jaren met 166 procent gegroeid tot een totaal van 110.000, terwijl ook in Polen sprake is van een verdubbeling sinds december.

 

McDonald’s is dan ook niet het enige bedrijf dat zwaar uitpakt om nieuwe werknemers aan te trekken: Lidl heeft in Hongarije zijn salarissen al met 20% verhoogd, terwijl in Tsjechië de lonen al 15% zijn opgetrokken. Dat zorgt er wel voor dat heel wat bedrijven kampen met een verhoogde loonkost in Oost-Europa, wat in de toekomst wel eens nefast kan zijn voor het aantal investeringen in de regio. Zo zou autobouwer Kia al besloten hebben om een groot nieuw project in Hongarije te schrappen, wegens een tekort aan werknemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.