Mechels project met pop-ups werpt vruchten af

Mechels project met pop-ups werpt vruchten af

Mechels project met pop-ups werpt vruchten af

Het Mechelse project MEST, waarbij starters hun winkelconcept kunnen uittesten in een leegstaand pand, werpt zijn vruchten af: in drie jaar tijd heeft het immers een tiental permanente winkels voortgebracht.

Vijftigtal deelnemers

Enkele jaren geleden werd de winkelstraat Geitestraat in Mechelen geplaagd door een grote leegstand: op een bepaald moment stonden er ongeveer tien panden leeg. Om dat probleem aan te pakken, werd MEST in het leven geroepen: een project waarbij starters hun concept voor een korte periode konden uittesten. Sinds de start van het project hebben een vijftigtal ondernemers de handschoen opgenomen, twaalf daarvan hebben nadien een doorstart gemaakt met een permanente zaak.

 

Onder andere Else Pelemans en Brigitte Buelens zijn gretig ingegaan op dat aanbod. Zij huren nu een pand voor vier maanden, waarbij het huurcontract gemakkelijk verlengd kan worden. Enkel wanneer er iemand komt opdagen die het pand voor minstens drie jaar wil huren, moeten ze plaats ruimen.

 

“Het pand zelf sprak ons enorm aan en wij zien dat hier toch veel passanten zijn. Tijdens de braderie hebben wij al heel wat bezoekers over de vloer gekregen. De mensen zijn ook blij dat er opnieuw een winkel is bijgekomen”, zegt Pelemans daarover aan de Gazet van Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.