Mededingingsautoriteit onderzoek prijsafspraken in tabakssector | RetailDetail

Mededingingsautoriteit onderzoekt prijsafspraken in tabakssector

Mededingingsautoriteit onderzoekt prijsafspraken in tabakssector
Foto Shutterstock

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft huiszoekingen gedaan bij fabrikanten en groothandels van tabaksproducten. Ze wil nagaan of er verboden prijsafspraken zijn gemaakt.

Aanwijzingen van jarenlange praktijken

De autoriteit zegt te beschikken over informatie die wijst op mogelijke inbreuken op artikel IV.1 van het Wetboek van Economisch recht en/of artikel 101 VwEU. Dat verbiedt alle overeenkomsten tussen ondernemingen en alle onderling afgestemde feitelijke gedragingen die ervoor zorgen dat de mededinging op de Belgische betrokken markt merkbaar wordt verhinderd of beperkt.

 

De praktijk die door de autoriteit wordt onderzocht, zou al jaren aan de gang zijn. Namen van bedrijven die betrokken zijn, wil de instantie echter niet kwijt, al gaf British American Tobacco al aan ook bezoek van de inspecteurs te hebben gekregen. Het bedrijf zegde ook zijn medewerking toe.

 

Als er effectief bewijzen worden gevonden van prijsafspraken, riskeren bedrijven boetes die kunnen oplopen tot 10% van hun omzet in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.