Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon | RetailDetail

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon
Foto: pixinoo / Shutterstock.com

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Amazon Prime-leden geven dubbel zoveel uit

Meer dan de helft van de Amerikaanse huishoudens zou lid zijn van Amazon Prime en dat aantal groeit nog elke dag. In het voorbije jaar steeg het aantal lidmaatschappen met 38%, even snel als het jaar voordien, berekende Consumer Intelligence Research Partners (CIRP). Het getrouwheidsprogramma bereikt ondertussen 63% van alle Amazon-shoppers. Dat daarmee het plafond wellicht in zicht komt, is voor de online reus geen probleem: de volgende stap is nu immers het aandeel in de bestedingen van deze klanten (share of wallet) steeds vergroten.

 

Interessant is namelijk dat Prime-leden ongeveer dubbel zoveel uitgeven bij Amazon als niet-leden, goed voor een gemiddelde jaarlijkse uitgave van 1.300 Amerikaanse dollar per lid. Aangezien het lidmaatschap betalend is, willen leden waar voor hun geld en zijn ze dubbel zo snel geneigd om bij Amazon te kopen. 

 

Dat levert de e-tailer niet alleen meer omzet op, maar ook meer data over klanten: de heilige graal voor de reus uit Atlanta. Amazon Prime wordt een heel ecosysteem met diensten die veel verder gaan dan alleen de snelle levering binnen twee dagen waar het bekend mee is geworden: gratis cloud-opslag, levering, muziekstreaming en zelfs een eigen videodienst moeten ervoor zorgen dat consumenten zich tot Amazon wenden voor al hun behoeften.

 

Geen abonnement maar een levensstijl

Dat lukt blijkbaar, want op de bevraging van CIRP antwoordde 95% van de respondenten dat ze hun abonnement wellicht zullen vernieuwen. Letterlijk niemand in het onderzoek was vast van plan om zijn Prime-lidmaatschap stop te zetten. Prime is dan ook veel meer dan een shopportaal of een getrouwheidsprogramma, leggen kenners uit aan vakblad RetailWire.

 

“Prime is geen abonnement, het is een lifestyle-product van Amazon”, klinkt het, zeker nu Amazon met spraakassistent Echo ook fysiek aanwezig is in steeds meer huiskamers dringt Amazon door in elk aspect van het huis en het leven van veel Amerikanen. Einddoel: zo omnipresent en omnipotent worden dat consumenten werkelijk niet meer om Amazon heen kunnen. 

 

Vallen daar lessen uit te trekken voor Europese merken en retailers? Zeker! Eerst en vooral dat ze zich bijzonder gelukkig mogen prijzen dat Prime hier nog niet zo doorgedrongen is, maar ook dat ze snel en slim moeten handelen om Amazon voor te zijn: wie zelf een sterk ecosysteem kan uitbouwen en een eigen trouwe community weet te verzamelen, kan de concurrentiestrijd aan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.