Meer folderpromo's in België, status quo in Nederland | RetailDetail

Meer folderpromo's in België, status quo in Nederland

Meer folderpromo's in België, status quo in Nederland

Salesspecialist PCNData registreerde in België in de voorbije zes maanden een sterke toename van het aantal folderaanbiedingen van supermarkten. In Nederland stabiliseerde het aantal folderaanbiedingen van supermarkten dan weer. Toch is er één constante in beide landen: de supermarkten maken meer en meer reclame voor hun eigen huismerken.

België: +16%

Het voorbije halfjaar pakten de Belgische supermarkt­ketens uit met bijna 56.500 folderpromoties. Dat zijn er liefst 16% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo becijferde PCNData - en dat is dan nog zonder allerlei kortingbonnen gerekend.

 

"Vorig jaar klokte het totale aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten nog af op 138.000, zo'n 2% minder dan over heel 2011", zegt directeur Ruben Boas, "maar die dalende trend is nu gekeerd."

 

Opvallend: de huismerken van de ketens spelen een steeds prominentere rol in de folderaanbiedingen. "Het aantal promo's voor huismerken steeg met liefst 18%. Bijna een derde van elke folder was aan het huismerk gewijd, bij Albert Heijn zelfs bijna de helft van alle aanbiedingen.", aldus nog Boas. Niet onlogisch, want huismerken zijn "dé manier om je als supermarkt te onderscheiden van de concurrentie."

 

Status quo in Nederland

De Nederlandse supermarkten presenteerden in de eerste twintig weken van dit jaar dan weer bijna 39.000 folderaanbiedingen: "Nagenoeg evenveel als in dezelfde periode in 2012", ziet Boas "een trendbreuk". "De afgelopen jaren groeide het aantal folderpromoties keer op keer. In heel 2012 bijvoorbeeld steeg het aantal nog met 2%. In het eerste kwartaal van dat jaar was de plus in vergelijking met dezelfde periode in 2011 zelfs 7%."

 

Illustratief voor de nieuwe koers is het feit dat de Nederlandse supermarkten dit jaar in de aanloop naar Pasen - traditioneel het moment voor veel folderaanbiedingen – niet extra uitpakten. PCNData telde in de paasperiode 5.132 folderpromoties in 2013 tegenover 5.077 in 2012.

 

Net als hun Belgische collega's brengen ook de Nederlandse supermarkten meer en meer hun huismerken onder de aandacht: "Nederlandse supermarkten presenteerden 3% meer huismerken in de folders." Vooral Jumbo, Albert Heijn en Plus vergrootten het actieaandeel huismerken. Op het totaal van alle supermarktformules gezien lag dit percentage op 29%: bijna één op de drie producten in een folder was dus van een huismerk!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.