Meer folderpromo's in België, status quo in Nederland

Meer folderpromo's in België, status quo in Nederland

Salesspecialist PCNData registreerde in België in de voorbije zes maanden een sterke toename van het aantal folderaanbiedingen van supermarkten. In Nederland stabiliseerde het aantal folderaanbiedingen van supermarkten dan weer. Toch is er één constante in beide landen: de supermarkten maken meer en meer reclame voor hun eigen huismerken.

België: +16%

Het voorbije halfjaar pakten de Belgische supermarkt­ketens uit met bijna 56.500 folderpromoties. Dat zijn er liefst 16% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo becijferde PCNData - en dat is dan nog zonder allerlei kortingbonnen gerekend.

 

"Vorig jaar klokte het totale aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten nog af op 138.000, zo'n 2% minder dan over heel 2011", zegt directeur Ruben Boas, "maar die dalende trend is nu gekeerd."

 

Opvallend: de huismerken van de ketens spelen een steeds prominentere rol in de folderaanbiedingen. "Het aantal promo's voor huismerken steeg met liefst 18%. Bijna een derde van elke folder was aan het huismerk gewijd, bij Albert Heijn zelfs bijna de helft van alle aanbiedingen.", aldus nog Boas. Niet onlogisch, want huismerken zijn "dé manier om je als supermarkt te onderscheiden van de concurrentie."

 

Status quo in Nederland

De Nederlandse supermarkten presenteerden in de eerste twintig weken van dit jaar dan weer bijna 39.000 folderaanbiedingen: "Nagenoeg evenveel als in dezelfde periode in 2012", ziet Boas "een trendbreuk". "De afgelopen jaren groeide het aantal folderpromoties keer op keer. In heel 2012 bijvoorbeeld steeg het aantal nog met 2%. In het eerste kwartaal van dat jaar was de plus in vergelijking met dezelfde periode in 2011 zelfs 7%."

 

Illustratief voor de nieuwe koers is het feit dat de Nederlandse supermarkten dit jaar in de aanloop naar Pasen - traditioneel het moment voor veel folderaanbiedingen – niet extra uitpakten. PCNData telde in de paasperiode 5.132 folderpromoties in 2013 tegenover 5.077 in 2012.

 

Net als hun Belgische collega's brengen ook de Nederlandse supermarkten meer en meer hun huismerken onder de aandacht: "Nederlandse supermarkten presenteerden 3% meer huismerken in de folders." Vooral Jumbo, Albert Heijn en Plus vergrootten het actieaandeel huismerken. Op het totaal van alle supermarktformules gezien lag dit percentage op 29%: bijna één op de drie producten in een folder was dus van een huismerk!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top