Meer folderpromo's in België, status quo in Nederland

Meer folderpromo's in België, status quo in Nederland

Salesspecialist PCNData registreerde in België in de voorbije zes maanden een sterke toename van het aantal folderaanbiedingen van supermarkten. In Nederland stabiliseerde het aantal folderaanbiedingen van supermarkten dan weer. Toch is er één constante in beide landen: de supermarkten maken meer en meer reclame voor hun eigen huismerken.

België: +16%

Het voorbije halfjaar pakten de Belgische supermarkt­ketens uit met bijna 56.500 folderpromoties. Dat zijn er liefst 16% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo becijferde PCNData - en dat is dan nog zonder allerlei kortingbonnen gerekend.

 

"Vorig jaar klokte het totale aantal folderpromoties van de Belgische supermarkten nog af op 138.000, zo'n 2% minder dan over heel 2011", zegt directeur Ruben Boas, "maar die dalende trend is nu gekeerd."

 

Opvallend: de huismerken van de ketens spelen een steeds prominentere rol in de folderaanbiedingen. "Het aantal promo's voor huismerken steeg met liefst 18%. Bijna een derde van elke folder was aan het huismerk gewijd, bij Albert Heijn zelfs bijna de helft van alle aanbiedingen.", aldus nog Boas. Niet onlogisch, want huismerken zijn "dé manier om je als supermarkt te onderscheiden van de concurrentie."

 

Status quo in Nederland

De Nederlandse supermarkten presenteerden in de eerste twintig weken van dit jaar dan weer bijna 39.000 folderaanbiedingen: "Nagenoeg evenveel als in dezelfde periode in 2012", ziet Boas "een trendbreuk". "De afgelopen jaren groeide het aantal folderpromoties keer op keer. In heel 2012 bijvoorbeeld steeg het aantal nog met 2%. In het eerste kwartaal van dat jaar was de plus in vergelijking met dezelfde periode in 2011 zelfs 7%."

 

Illustratief voor de nieuwe koers is het feit dat de Nederlandse supermarkten dit jaar in de aanloop naar Pasen - traditioneel het moment voor veel folderaanbiedingen – niet extra uitpakten. PCNData telde in de paasperiode 5.132 folderpromoties in 2013 tegenover 5.077 in 2012.

 

Net als hun Belgische collega's brengen ook de Nederlandse supermarkten meer en meer hun huismerken onder de aandacht: "Nederlandse supermarkten presenteerden 3% meer huismerken in de folders." Vooral Jumbo, Albert Heijn en Plus vergrootten het actieaandeel huismerken. Op het totaal van alle supermarktformules gezien lag dit percentage op 29%: bijna één op de drie producten in een folder was dus van een huismerk!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top