Meer impact voor fairtrade

Meer impact voor fairtrade

Retailers zien het belang van eerlijke handel en breiden het aanbod uit. Het nieuwe vijfjarenplan van Fairtrade International gaat op zoek naar een grotere afzet en focust op nog meer impact. 

 

Mooi groeiverhaal

Met een retailwaarde van ongeveer 6 miljard euro wereldwijd wordt Fairtrade International een belangrijke economische speler. De organisatie voor eerlijke handel bereikt nu bijna 1,7 miljoen landbouwers en arbeiders via 1.226 coöperatieven in 74 landen.


Ook Fairtrade Belgium schrijft een mooi groeiverhaal: tussen 2008 en 2015 steeg de penetratie van 24% tot 53%. Het logo is gekend bij 73% van de Belgen. En van de mensen die het kennen, vindt 95% dat het geloofwaardig is. “Sinds 2008 noteren we een gemiddelde jaarlijkse volumegroei met meer dan 10% per jaar, in een vlakke fmcg-markt”, verklaart directeur Lily Deforce. De retailomzet bedraagt nu 105 miljoen euro.


Het aanbod breidt steeds verder uit. Naast klassiekers als bananen, koffie en cacao vinden we in de winkels kruiden, noten, vanille, fruit en zelfs cosmetica. Retailers zien het belang van fairtrade ook: zo goed als allemaal verkopen ze nu fairtradeproducten onder hun eigen merk. Recent nog introduceerde Aldi fairtradebananen en fairtradewijn. 

 

Nieuwe vijfjarenstrategie

“Fairtrade wil tonen dat handel kan werken als je mensen eerst zet”, benadrukt Lily Deforce. De organisatie ambieert een handelssysteem dat een leefbaar inkomen garandeert voor boeren en arbeiders. De nieuwe vijfjarenstrategie van Fairtrade International plaatst daarom impact centraal. 


De groei van eerlijke handel confronteert de fairtradeorganisatie immers met nieuwe uitdagingen. “Er stappen steeds meer coöperatieven in het systeem, zodat de beschikbare volumes toenemen. Daar moeten we dus ook afzet voor vinden. Dat lukt vrij goed. Een kleine spanning tussen vraag en aanbod is gezond, omdat het onze boeren verplicht om in kwaliteit te investeren. Voor bananen is er geen probleem, voor cacao momenteel wel, omdat er recent enkele grote organisaties zijn toegetreden.” 

 

Aankooppolitiek bijsturen

Om de afzet van cacao te stimuleren, wijzigt Fairtrade International zijn aanpak. Je zou het pragmatisme kunnen noemen. Het is immers niet evident om chocoladeproducenten te doen overschakelen op 100% fairtradecacao en 100% fairtrade rietsuiker. Vooral de overstap van bietsuiker naar rietsuiker is voor veel producenten een te hoge drempel: ze moeten er hun hele recept voor omgooien en daartoe zijn ze niet bereid. 


“Daarom ondersteunen we bedrijven om hun aankooppolitiek naar fairtrade bij te sturen zonder dat dit noodzakelijk tot een fairtradecertificering leidt. Als bijvoorbeeld alle cacao in een chocoladereep fairtrade is, kan de producent dit communiceren op de verpakking. Enkele belangrijke spelers zullen binnenkort een groot engagement nemen in cacao.”

 

Kritische vriend

Fairtrade werkt inderdaad samen met grote retailers en producenten. “Als je de internationale handelspraktijken wil veranderen, moet je voor impact gaan.” Een mooi voorbeeld is de brochure met negen to do’s voor een duurzamer inkoopbeleid, opgesteld in samenwerking met Boerenbond, Fevia, Vredeseilanden en The Shift.


“We moeten verkopen. Maar we worden wel meer activistisch”, geeft Lily Deforce aan. “We stellen ons op als een kritische vriend.” De komende jaren ligt die focus van Fairtrade Belgium alvast op de grote klassiekers koffie (2016), bananen (2017) en cacao (2018). 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top