Meldpunt tegen commerciële telefoontjes op komst

Meldpunt tegen commerciële telefoontjes op komst

Tegen deze zomer gaat de Belgische regering een centraal meldpunt oprichten dat zich zal bezighouden met de registraties van mensen die geen commerciële telefoonoproepen meer willen ontvangen.

Nu wel verplicht

Momenteel is het al mogelijk om je te laten registreren met de vraag om geen commerciële oproepen meer te ontvangen. Die lijsten zijn vaak echter niet actueel en de telecomoperatoren zijn ook niet verplicht om zich aan de lijst te houden.

 

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil daar met een nieuwe website verandering in brengen: daarop zullen Belgen zich gratis kunnen registreren. Wie na de registratie van nummer verandert, moet niets doen: de nummers zullen aangepast worden door de operatoren, die voortaan wel verplicht zijn om zich bij het meldpunt aan te sluiten. Ook andere telefonische marketeers zullen zich aan de lijst moeten houden.

 

Volgens Kris Peeters is het een win-winsituatie voor beide partijen: consumenten kunnen zich eenvoudig registreren, terwijl marketeers en operatoren op een eenvoudige manier kunnen opzoeken wie ze wel of niet mogen contacteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top